Youtube: "Vi har gjort enorma framsteg"

2018-06-20 12:48  
Matt Brittin, EMEA-chef på Google, Debbie Weinstein, vice vd på Youtube Global Solutions, och Bart Jenniches, VR- och AR-chef på Google, håller frukostdragning i Cannes.

CANNES LIONS 2018. Förra året flydde annonsörer Youtube efter att annonser dykt upp i samband med extremistiskt innehåll på plattformen. Youtubes Debbie Weinstein och Googles Matt Brittin berättar hur man säkerställer att någonting liknande inte händer igen – och säger att man blivit bättre på att lyssna på annonsörerna.

Det var under våren 2017 som den globala annonsindustrin skakades av upptäckten att tongivande annonsörers innehåll på Youtube synts sida vid sida med extremistiska och antisemitiska videoklipp.

Skandalen ledde till att annonsörsgiganter som Starbucks, Walmart och Nestlé tillfälligt pausade sin annonsering på plattformen. Frågan om säker annonsmiljö flög högt upp på den globala mediebranschens agenda, och låg i fokus under förra året Cannes Lions.

Ett år efter anser Google att man har kommit långt i sina ansträngningar att säkerställa att någonting liknande inte händer igen.

Under en frukostdragning i Googles högkvarter i Cannes säger Debbie Weinstein, vice vd på Youtube Global Solutions, att en stor del av att komma till rätta med problematiken har varit att jobba med externa experter.

– Vi har inlett partnerskap med över 150 organisationer och akademiska institutioner som har bidragit med vägledning inom komplicerade områden, såsom våldsam extremism och säkerhet för barn. Vi har gjort enorma framsteg. För bara ett par dagar sedan lanserade vi vår senaste Transparens-rapport som visar hur vi jobbar proaktivit med att hantera kontroversiellt innehåll, säger hon.

I rapporten framgår det att 98 procent av det problematiska innehållet på Youtube idag tas bort av maskiner, och Debbie Weinstein tror att det är just en kombination av människor och maskiner som krävs för att komma till rätta med problemet.

– Folk är bra på nyanser och kontext, medan maskiner är bra på att skala och är snabba. Vi behöver att båda dessa delar jobbar tillsammans för att lösa problemet.

Under tiden som man blir bättre på att hantera kontroversiellt innehåll på plattformen tror Debbie Weinstein att det är viktigt att Youtube höjer ribban för vart annonser får synas.

– Det har varit ett stort åtagande och en stor förändring i vårt perspektiv som vi presenterade för annonsindustrin i januari. Som resultat blir vi bättre på att säkerställa att ekosystemet överlag fungerar bättre både för kreatörer och annonsörer.

Hon berättar att Youtube den här veckan lanserar en ny uppsättning "suitability controls", som annonsörer har efterfrågat av Youtube.

– Det innebär att annonsörer kan styra vart deras annonser syns, på ett sätt som är bekvämt för dem.

Debbie Weinstein säger att frågan om en säker annonsmiljö är högsta prioritering inom Youtubes organisation.

– Vi vet att det är vårt ansvar och vi vill befinna oss på rätt sida av historien när vi uppfinner hur framtiden inom media kommer att se ut, säger hon.

Matt Brittin, EMEA-chef (Europe Middle East & Africa, reds anm.) på Google, menar att det är av stor vikt att Youtube har en nolltolerans-inställning när det kommer till innehåll som bryter mot plattformens riktlinjer.

Samtidigt berättar han att av de 98 procenten problematiskt innehåll som idag tas bort från Youtube med hjälp av maskiner, har två tredjedelar inte fått en enda visning.

– Nolltolerans betyder inte att någonting liknande aldrig kommer att hända, det tror jag att annonsörer förstår. Men för oss har de senaste åren utmärkts av ett större engegemang i annonsindustrin. Vi har lyssnat på vad annonsörer och byråpartners vill ha, och vad Youtube kan leverera till dem.

Matt Brittin får frågan om man inte lyssnade tillräckligt på industrin tidigare.

– Jag tror det stämmer att vi måste lyssna mer uppmärksamt, svarar han.

– En av mina personliga prioriteringar i min roll de senaste åren har varit att vi ska bli bättre lyssnare och partners. Vi vill fortsätta driva innovation som är till fördel för användarna, men vi vill också ta vårt ansvar på allvar. Vi försöker få till den rätta balansen mellan dessa två delar, och vi lär oss hela tiden. Det är när du tror att du är färdig som du har ett problem.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt