Youtube inför vertikala annonser

Youtubes vertikala annonser ska erbjuda en mer sömlös annonslösning för marknadsförare.

Youtube inför vertikala annonser, det meddelade plattformsjätten under Dmexco under onsdagen, skriver The Drum.

Youtube själva berättar att man genom införandet av vertikala annonser vill erbjuda varumärken möjligheten att skapa en mer sömlös upplevelse för tittarna.

Den nya annonsmöjligheten lär vara eftertraktad bland marknadsförare då vertikalt läge då många användare faktiskt inte flippar runt mobilen till horisontellt läge när de tittar på klipp.

Tittarna kommer även kunna klicka på annonserna som dyker upp och följa länkar som hänvisar en vidare till annonsörers sajter.

Youtube meddelade också att annonsörer kommer kunna köpa annonsörer efter en Youtube-tittares personliga flöde och rekommendationer.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-09-13 07.10Uppdaterad 2018-09-13 07.10