Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Youtube fortsätter tappa annonsörer

Publicerad: 8 Juni 2017, 06:50
Uppdaterad: 8 Juni 2017, 07:11

Foto: Flickr

Etihad airways och Storbritanniens Labour party sållar sig till skaran som stoppar sina annonser.


Ämnen i artikeln:

GoogleYoutube

Dagens Media har tidigare rapporterat om den strida ström av annonsörer som valt att lämna Youtube i protest mot att deras annonser synts bredvid våldsamt och kränkande innehåll.

Nestlé, Marks and Spencer, AT&T, Verizon, Walmart, General motors, Starbucks och Pepsi är exempel på varumärken och storföretag som valt att pausa sin annonsering på plattformen.

Nu växer listan på annonsörer då Etihad airways, Marriott, Deliveroo och Storbritanniens Labour party har stoppat sin reklam på Youtube efter att de upptäckt att de syntes bredvid hatiskt innehåll. Det rapporterar CNN.

The Times var först med att rapportera om saken och tidningen uppger även att Mastercard, Johnson & Johnson, New balance och Viktväktarna har dragit tillbaka sina annonser.

Stora pengar är på spel, enligt tidigare analyser riskerar Google att förlorar 750 miljoner dollar.

Som svar på protesterna har Google meddelat att man kommer arbeta tillsammans med tredjepartsaktörer för brand safety.

Sveriges Annonsörer har också fört en dialog med Google i Sverige för att få mer information om problemet. Tero Marjamäki, presschef på Sveriges Annonsörer, sade till Dagens Media i slutet av mars att Google tar situationen på allvar, åtminstone ur ett kommersiellt perspektiv.

– Det är ju så mycket pengar det här handlar om – miljardbelopp. Problemet är dock att Google inte ser det som att de har ett publicistiskt ansvar, utan lägger det på de som publicerar materialet. De försöker visserligen efterhandsgranska materialet, men i och med att det är sådana enorma mängder som läggs upp är det såklart en svår uppgift, sade han till Dagens Media vid tillfället.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GoogleYoutube

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.