Marknadsföring
Volvo: "Släckte ner all vår digitala annonsering"
Publicerad: 11 april 2017, 14:51
Uppdaterad: 12 april 2017, 08:07
Under nyheten om dådet låg Volvos annons om bilar som bromsar för människor på vägen. Printscreen: Omni
När terrordådet inträffade stoppade Volvo Cars – liksom många andra annonsörer – omedelbart sina kampanjer.
MA
Mathias Asplund
Efter terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm i fredags valde flertalet annonsörer att stoppa pågående kampanjer.
Volvo Cars marknadsdirektör Per Carleö säger att det var ett enkelt beslut:
– När händelsen inträffade släckte vi ner all vår digitala annonsering, säger han till Dagens Media.
Vissa läsare, bland annat på Omni, hann reagera på biljättens annons med payoffen "Volvo bäst på att skydda gående".
– Budskapet är en del av vår kampanj där vi fokuserar på Volvos strategi och vision, där säkerheten är en del. Vi har gjort ett väldigt idogt arbete med det i många år och budskapet är korrekt i sig, men inte i det här sammanhanget, säger Per Carleö.
Varför beslutade ni att släcka ner all annonsering?
– Det känns inte som att det är ett tillfälle då man ska försöka ta något som helst utrymme från folks behov av att söka nyheter om det inträffade.
Omnis ansvarige utgivare Markus Gustafsson säger till Dagens Media:
– Vi plockade ner alla annonser i Omni cirka en timme efter attentatet. Att en annons upplevs som opassande när nyhetsläge uppstår händer dessvärre ibland, och vi åtgärdade i detta fall så fort vi bara såg att så var fallet.