Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Volvo om Avicii: "En stor förlust"

Svenska världsartisten Tim "Avicii" Bergling medverkade för tre år sedan i en reklamfilm för Volvo. "Avicii var en musikalisk innovatör som betytt massvis", säger Volvos marknadsdirektör Per Carleö.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Publicerad: 23 April 2018, 08:21
Uppdaterad: 27 April 2018, 13:34

Ämnen i artikeln:

AviciiVolvo

Bild 1/2  

Under fredagen kom beskedet att artisten Tim "Avicii" Bergling har gått bort bara 28 år gammal. I helgen har sociala medier fullkomligt svämmat över av fans och kolleger inom musikvärlden som uttryckt sin stora sorg.

I mars 2016 beslutade han att sluta turnera. I ett brev till fansen på Facebook förklarade Avicii att hans då pågående turné också skulle bli hans sista.

Ett år innan beslutat att lägga av med turnerandet medverkade han i Volvos hyllade ”Made by sweden”-koncept. I reklamfilmen, som utkom några månader efter det att Dagens Media kunde berätta att det var just han som blev biljättens nästa stora reklamstjärna, syntes även mamman, skådespelerskan Anki Lidén och halvbrorsan Anton Körberg.

Filmen, som totalt var över fyra minuter, var en personlig betraktelse från Avicii, och titeln "A new beginning" anspelade på en ny fas i artistens liv.

– Han hade turnérat över hela världen i sex år med 325 spelningar per år. Till slut märkte han att det inte fungerade längre och tog en timeout. Resultatet blev att han backade tillbaka till sina rötter i Sverige, precis som Volvo har gjort, sade Volvo Cars marknadsdirektör Per Carleö, till Dagens Media.

Avicii själv förklarade i reklamfilmen att hans stora framgångar hade en baksida.

– Jag tror inte att jag har haft tid att sitta ned och bara titta på vad som har hänt. Det känns inte verkligt, sade Avicii i Volvos reklamfilm.

Nästan exakt tre år efter Aviciis reklamfilm tillsammans med Volvo kom i slutet på förra veckan beskedet om att artisten påträffades död under en semester i Omans huvudstad Muskat.

Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Cars. Foto: Janne Naess

Till Dagens Media säger Volvos marknadsdirektör Per Carleö så här efter dödsbeskedet:

– Det som hänt är väldigt, väldigt sorgligt och våra tankar går just nu till Tims familj, vänner och alla fans. Avicii var en musikalisk innovatör som betytt massvis för både den svenska och internationella musikscenen. Det är en stor förlust att han inte längre finns med oss, säger Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo till Dagens Media.

Se Aviciis reklamfilm med Volvo här.

Ämnen i artikeln:

AviciiVolvo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.