Volvo har Sveriges bästa reklamfilm

2017-10-10 22:00  

Här är Roygalans alla vinnare.

Ikväll har Roygalan för femtonde året prisat det bästa inom svensk reklamfilmsproduktion.

Efter prisutdelningen på Cirkus i Stockholm står det klart att New Land tog hem topplaceringen med "Moments" (ovan) för Volvo, och vann den prestigefyllda kategorin Bästa reklamfilm.

I den känsloladdade filmen dramatiseras ögonblicken som kan ske tack vare att olyckor inte inträffar, samtidigt som man lyfter fram Volvos City Safety-system.

"En film i absolut världsklass", lyder inledningen till juryns motivering.

Gustav Johansson, regissören bakom "Moments", utsågs till Bästa reklamfilmsregissör.

Svenska folket röstade däremot fram Standart med filmen "Donkenhistorier Rinas" för McDonalds som årets bästa reklamfilm.

Här är alla vinnare i Roygalan 2017:

Bästa Reklamfilm

GULD:

New Land - Moments för Volvo 

Juryns motivering

”En film i absolut världsklass. Skapad ur en dramaturgi som tar oss på en resa genom rädslor, förväntningar och förhoppningar. En tankeställare som är omöjlig att värja sig emot. Sådana här film-moments vill vi ha mer av. Hatten av för Moments, Volvo och New Land.”

SILVER till tre filmer:
Camp David -
The Internet of sh*t song för Semcon 
Standart - Donkenhistorier Rinas för McDonalds 
Bacon -
En god lyssnare för IKEA

 

Bästa Reklamfilmsregissör

Gustav Johansson - Get a Job för Mercedes Benz, Moments för Volvo, She´s a Lady för H&M

Juryns motivering

”Med en enorm känsla för både detaljer och helhet. Ett grymt visuellt öga. Och förmågan att få tittaren att känna. Den här regissören bevisar år efter år att han är en starkt lysande stjärna på regihimlen. Han gjorde det för två år sedan och han gör det igen. Priset för årets bästa reklamfilmsregissör 2017 går till Gustav Johansson.”

 

Folkets Pris som svenska folket röstat fram:

Standart - Donkenhistorier Rinas för McDonalds 

 

Bästa Reklamfilmsfotograf

Mattias Rudh för Amnesty International

Juryns motivering

”En skildring med en närvaro som griper och berör, berättas en aktuell och viktig händelse, tydligt och tidlöst, med en ton som känns inspirerad av Robert Capa och Magnums storheter, ihop med modernt bildberättande.”

 

Bästa Reklamfilmsklippare

Simon Pontén - Full Throttle för Com Hem 
Juryns motivering

”Genom ett vältajmat tempo, rytmisk berättarteknik och yttersta fingertoppskänsla, får vi som tittare följa med i den här berättelsen med pulsen i topp. Med ett kraftfullt framåtdriv och utan att använda onödiga bilder eller överdriva klippningen ger det tyngd åt historien från första till sista bildruta. Inget har lämnats åt slumpen; att det dessutom är en megafet låt, snabba bilar och mäktiga scenerier gör inte det hela sämre”.

 

Bästa Musik i Reklamfilm

Seinabo Sey, Magnus Lidehäll, Salem al Fakir - You can never be too much you för Georg Jensen 

Juryns motivering

”Genom ett smart och snyggt utnyttjande av låtens musikaliska dynamik, samt ett genomtänkt och intelligent val av artist och låt, där artistens persona tillsammans med låttext förstärker och fördjupar filmens budskap. Juryn står enad: You can never be too much you”.

 

Bästa Visuella Effekter

Swiss - Alien för Volkswagen

Juryns motivering

”Med ett imponerade hantverk och stor kreativitet har man skapat fängslande visuella effekter som driver filmen framåt på ett fulländat sätt i sann Alien-anda. Med en enad jury står det klart att detta är den värdiga vinnaren”.

 

Bästa Animation

Goodbye Kansas Raid - World War II för Starbreeze och Lion Game Lion

Juryns motivering

”Bästa Animation har alltid varit ett pris som skapar extra mycket diskussion, då det omfattar så många olika tekniker, visuella uttryck och berättarformer. Uttrycket "animation" kommer från latinets "att ge liv" och detta har 2017 års jury valt att använda som ledord i bedömningen av årets bidrag. Priset för Bästa Animation går därför till en film som förenar teknisk briljans med en filmiskt berättad, suggestiv historia. En film som imponerar med sitt hantverk men samtidigt håller publiken på tå från första till sista bildruta”.

 

Roy Junior 

- till en ny regitalang, delas i år av två personer:

Lina Söderström - reklamfilmer för BEO Play, Svenska Kyrkan och Visit Sweden

Juryns motivering

”Med en imponerande bredd som visar både värme, intelligens och stilsäkerhet har denna regissör precis bara börjat sin resa och vi hoppas att hon kan inspirera flera på vägen”.

 

Indra Herö Wide - reklamfilmer för Peak Performance och Nike

Juryns motivering

”Årets Roy Jr går till en regissör som har en tydlig visuell plan. Med ett synnerligen estetiskt öga och känsla för detaljer är hon, trots att hon precis har börjat, en regissör att räkna med i framtiden”.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt