Volvo glädjs åt att "Warbler Gallery" blir verklighet

Reklambyrå-vd:n Jonathan Mattebo Persson förväntade sig reta upp Volvo genom att varumärkesregistrera galleriet Warbler Gallery, som figuerar i Volvos annons. Men på Volvo välkomnar man initiativet. "Vi tycker bara att det här är jätteroligt", säger marknadsdirektör Per Carleö.

Igår berättade Dagens Media om hur Pensky Agencys vd Jonathan Mattebo Persson varumärkesregistrerat och gjort verklighet av Warbler Gallery – som han hittade i en av Volvos utomhusannonser.

– Jag tror Volvo kommer reagera med en liten suck. De kommer antagligen säga att man hade en tanke om att varumärkesregistrera från början, men att det har fallit mellan stolarna. Men jag tror inte att de kommer höra av sig, så jag får bara tacka för chansen och inspirationen, sade Jonathan Mattebo Persson till Dagens Media.

När Dagens Media pratar med Volvo Cars marknadsdirektör Per Carleö hörs dock inga suckar.

– Vi tycker bara att det här är jätteroligt, säger han till Dagens Media.

– När vi skapar våra annonser vill vi ju inte klampa in på någon annans varumärke. Därför hittade vi på det här galleriet och namnet helt från tomma intet, och kollade upp så att det inte redan fanns ett sådant galleri eller att namnet var registrerat. Vi betraktar ju nya Volvo XC40 som en design- och livsstilsprodukt, så därför kändes det naturligt att ha med ett konstgalleri i annonsen för den bilmodellen. Men vi har själva inte haft någon intention att göra någonting mer av det. Men att idén har dykt upp på annat håll ser vi bara positivt på.

Han berättar att Volvo som varumärke har en anknytning till fotografi, och att just fotokonsten är nära besläktat med Volvos arbete.

– Vi har jobbat en del med fotokonst innan, bland annat genom en omfattande fotoutställning vi gjorde inom kampanjen Vintersaga. Vi brukar försöka skapa svansar och andra produkter av våra kampanjer. I en av våra senaste kampanjer lät vi fotografen Barbara Davidson fotografera olika ögonblicksbilder från stadsmiljöer med hjälp av nya XC60, och gjorde en fotoutställning av det.

Per Carleö har till och med bett Volvos reklambyrå Forsman & Bodenfors att skicka över de grafiska elementen till Warbler Gallery till Jonathan Mattebo Persson.

– Han får gärna använda det och ta det vidare. Det bjuder vi på – både idé, namn och grafisk identitet.

Kommer ni gå på den första utställningen?

– Absolut, vi kommer gärna på utställningen.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-02-09 14.01Uppdaterad 2018-02-09 14.11

Ämnen i artikeln: