Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Volkswagen lanserar ny global marknadsstrategi

Liksom annonsörsgiganter som Procter & Gamble och Unilever vill Volkswagen dra ner på antal byråsamarbeten. Istället ska fem regionala "powerhouses" ansvara för marknadsföringen.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 17 April 2018, 09:23
Uppdaterad: 17 April 2018, 10:49

Ämnen i artikeln:

Volkswagen

Volkswagen går samtidigt ut i en global reklambyråpitch. Foto: Pxhere

Biltillverkaren Volkswagens globala marknadsdirektör Jochen Sengpiehl har lanserat en ny långsiktig varumärkesstrategi. Strategin går ut på att centralisera bolagets byråsamarbeten runt fem stycken regionala "powerhouses" som ska ansvara för olika delar inom marknadsföringen framåt. Det skriver Campaign Live.

Dessa marknadsteams kommer ansvara för den nordamerikanska marknaden, den latinamerikanska, den asiatiska, den europeiska och för resten av världen.

Även om Volkswagen är baserat i Wolfsburg i Tyskland har man ännu inte bestämt var det europeiska marknadsteamet ska placeras, men Jochen Sengpiehl nämnde London som ett alternativ.

Enligt honom har beslutet att rationalisera marknadsföringen i regionala teams att göra med ett ökat antal produkter och tjänster inom Volkswagens varumärke, och en motsvarande ökning av marknadsföringsaktiviteter.

Enligt Campaign Live sade Jochen Sengpiehl även att Volkswagen tidigare har använt för många byråer och produktionsbolag, vilket man nu vill ändra på.

Detta liknar Procter & Gamble och Unilevers nya marknadsstrategier, som även dessa består i att minska på antal byråsamarbeten.

– Vi vill förbättra synligheten för vårt varumärke och bli mer konsekventa. Därför rör vi oss mot att skapa mer centrala kampanjer, sade Jochen Sengpiehl bland annat.

Planen är att framtagandet av de regionala teamen ska vara klart innan året är slut.

Enligt Adweek går Volkswagen samtidigt ut i en global reklambyråpitch.

Ämnen i artikeln:

Volkswagen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.