Gå direkt till textinnehållet

Vigor Sörman: "Nyckeln är att enas kring en sakfråga"

"Jag tror att det finns en hyffsat stor risk för ett parti att jobba med en influencer som ska stå bakom hela partiet för influencern kan ändra uppfattning och då kommer den driva opinion emot partiet", säger Vigor Sörman, vd på Splay. Foto: Janne Naess

ALMEDALEN 2018. Influencernätverken är övertygade om att influencers är vägen att gå för att nå de unga väljarna. Men i Sverige är partierna dåliga på att dra nytta av influencer marketing, menar Vigor Sörman, vd på Splay. "I Sverige är politikerna nöjda om de får ta en selfie ihop med en influencer", säger han.

"Har politiken fått upp ögonen för den nya tidens makthavare?", det diskuterade Sam Foroozesh, vd på Cure, Olof Lindblom, vd på Cube samt Splays vd Vigor Sörman på Dagens Medias scen under tisdagen.

Timmen innan hade influencern Margaux Dietz berättat om influencer marketing som kanal för politikerna att nå unga förstagångsväljare. Hon berättade även om hennes program "Partitempen" där hon fått samtliga partiledare att ställa upp på både utmaningar och att svara på frågor.

Vigor Sörman på Splay säger att samarbetena och projekten mellan influencers och politiker har kommit längre på den danska marknaden där Splay också verkar.

– I Danmark har man varit mindre rädd för de möjliga negativa effekterna som man kan vara orolig för med influencer marketing och därför har man vågat att testa på ett helt annat sätt. Där ser vi att många partier inför nästa val har en strategi för hur de ska jobba både med influencers men framför allt kring hur de ska använda sociala medier på ett smart sätt för att verkligen nå förstagångsväljarna, säger Vigor Sörman till Dagens Media.

På den danska marknaden arbetar Splay exempelvis med Liberal Alliance kring en dramaserie distribuerad på Youtube. Vigor Sörman säger att man tydligare förstått styrkan i influencer marketing och hur man kan ta till sig den typen av kanal för sina politiska budskap.

– I Sverige känns det som att politikerna är nöjda om de får ta en selfie ihop med en influencer och publicera på sin Instagram medan man i Danmark har gått så långt att man kan driva opinion.

Att inte politiska partier i Sverige har ställt frågan till Splay, eller hört av sig i någon större utsträckning till Cube eller Cure, är förvånande säger Vigor Sörman.

– Det har vi verkligen blivit förvånade över eftersom vi ser effekten. Samtidigt har det varit lite skönt eftersom vi inte haft en klar bild hur vi ska göra och hantera det internt hos oss också heller. Jag tror att partier är lite rädda, man är rädd för att få kritik och om man verkligen får jobba med influencers på det sättet. Men ska du nå förstgångsväljare och vara relevant för dem så måste du tänka om och ta tag i det. Det behöver vi göra internt hos oss också då.

Vigor Sörman ser en poäng i att arbeta mer kring specifika sakfrågor snarare än att få en influencer att stötta ett parti i stort.

– När man jobbar med influencers så handlar det väldigt mycket om att hitta en "perfect match" och det tror jag är väldigt svårt för både partier och influencers att hitta kring allt vad ett parti står för. Därför är det mycket enklare och smartare att fokusera på en sakfråga som den här influencern verkligen kan brinna för.

Samtidigt blir det även lättare att som influencer försvara sig och bemöta eventuell mothugg i kommentarsfält då man kan stödja sig mot att man bara stöttar en specifik fråga som man brinner, och inte precis allt det som ett parti står för.

Vad kan det finnas för risker att som parti och influencers arbeta med varandra?

– Jag tror att det finns en hyffsat stor risk för ett parti att jobba med en influencer som ska stå bakom hela partiet för influencern kan ändra uppfattning och då kommer den driva opinion emot partiet. Det kommer vara lika kraftfullt, om inte ännu kraftfullare, än när influencern driver opinion med, säger Vigor Sörman och fortsätter:

– Det såg man till exempel med Isabella Löwengrip när hon gick ut och kritiserade Moderaterna. Just därför tror jag att det viktigt att jobba kring en sakfråga. Från en influencers perspektiv så får man räkna med att man kommer bli kritiserad, för alla som inte röstar eller sympatiserar i fråga kommer ställa kritiska frågor.

Kan du se någon risk framöver att samarbeten mellan influencers och politiker bygger för mycket på att enbart visa känslor och vara personlig?

– När man jobbar med influencers på det sättet så tar man ytterligare steg mot personifieringen av politiken, men det tycker jag att partiledarna och traditionell media har varit ganska duktiga på att göra ändå de senaste 10-15 åren. För varje val blir det mer viktigt vad partiledarna äter till frukost och kan vara sköna i en talkshow än att de kan klara en utfrågning i "Agenda".

Hur tror du att det kommer se ut framöver?

– Det som forskningen visar är att våra vänner påverkar oss allra mest när det gäller köpbeslut eller vad vi tycker. Därefter kommer influencers eftersom man ofta ser influencers som en vän eller bekant, långt därefter kommer traditionell media och reklam och partiernas egna kanaler. Det enda parti som idag är lite duktig på att jobba med "peer to peer" och mikroinfluencers är Sverigedemokraterna. Det är tusentals personer som driver opinion för dem i olika form och sociala medier och vi ser att de utvecklas väldigt starkt i opinionen. Förhoppningsvis kommer även andra partier inför det här valet och inför kommande val att göra den analysen och hitta sätt att arbeta med influencers. Där tror jag än en gång att jobba med influencers där man kan enas kring en sakfråga kommer vara nyckeln.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-07-03 11.56Uppdaterad 2018-07-03 16.30

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: