Victoria Appelqvist blir ny marknadschef på Tre

2017-06-19 08:35 Hanna Frick  
Victoria Appelqvist blir ny marknadschef på Tre. Foto: Press

UPPDATERAD. Kalle Eliason lämnar Tre efter åtta år och ersätts av Stadiums tidigare marknadschef Victoria Appelqvist. För Dagens Media berättar Victoria Appelqvist om utmaningarna i den tuffa och föränderliga teleoperatörbranschen och hur det gick till när hon fick jobbet.

Victoria Appelqvist kommer närmast från en roll som marknadschef på Stadium. Nu blir hon ny marknadschef för konsumentaffären på Tre då Kalle Eliason valt att lämna.

– Det känns naturligtvis jätteroligt. Det är en superspännande bransch och ett kul företag med ett spännande varumärke och kompetenta människor.

Hur gick det till när du fick jobbet?

– Jag blev kontaktad av Tre via en headhunter. Det var ett lätt beslut att tacka ja till tjänsten. Min erfarenhet är att det ska mycket till att både bransch, kultur, företag och människor klickar samtidigt, men här gjorde det det. Den känslan har bara förstärkts under processens gång.

Vad ser du för generella utmaningar för teleoperatörbranschen?

– Jag upplever att det är en relativt generisk bransch. Innovation som görs kopieras ganska snabbt och de stora aktörerna kämpar med att varumärkespositionera sig. Kombinationen av de två gör att det finns flera stora utmaningar i branschen.

Innan sin tid på Stadium var Victoria Appelqvist marknadsansvarig för de nordiska marknaderna på Samsung Electronics. Hon har även flera års erfarenhet inom marknadsföring från Johnson & Johnson och Procter & Gamble.

Nu byter du marknad igen, hur är det att ställa om från en marknad till en annan?

– Min roll är att vara expert på kundens behov och hur man som varumärke och företag möter de behoven och gör det bättre än konkurrenterna. När man kommer in i en ny bransch så måste man snabbt sätta sig in i affären och utmaningarna och möjligheterna. Det får man lära sig av från alla duktiga kollegor som finns ombord. Sedan är det en del av tjusningen också och de utmaningarna är detsamma oavsett marknad.  

Vad finns det för utmaningar generellt för marknadschefer idag?

– Det blir mer och mer utmanande, allt blir mer fragmenterat och det finns en reklamtrötthet. Marknadsavdelningar kämpar med samma eller en minskad marknadsbudget, man måste vara smartare och effektivare för att nå fram och träffa rätt målgrupp vid rätt tid och plats. Det kräver mer av marknadsavdelningen än tidigare. Samtidigt finns det även mer möjligheter i och med all data som inte funnits tillgänglig tidigare.

Victoria tillträder sin nya roll som konsumentmarknadschef den 14 augusti.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt