"Vi har ritat vägen framåt för influencer marketing tillsammans"

Bild 1/2

Linda Palmgren. Foto: Janne Næss

IAB Sveriges task force inom influencer marketing presenterade idag den branschgemensamma guide man tagit fram – och resultatet av en rykande färsk enkätundersökning. Den visade att 62 procent av annonsörerna har upplevt eller upplever missförstånd i samband med influencer marketing.

Även om influencer marketing-branschen mognade under 2016, har en fortsatt stor utmaning varit att det saknats en gemensam branschstandard. Det har resulterat i att många känner en osäkerhet inför att ingå influencer-samarbeten.

Under hösten tillsatte IAB Sverige en task force som hade sitt första möte i novmeber 2016. Målet var att enas kring några grundläggande och vägledande frågor för att göra influencer marketing till en mer skalbar kanal.

Idag presenterade IAB resultatet av arbetet under ett seminarie på biografen Park i Stockholm.

På scen under fanns förutom IAB Sveriges vd Charlotte Thür, även Linda Palmgren, vd för United Influencers och ordförande för IAB:s task force för influencer marketing, och Vigor Sörman, vd och grundare för Youtube-nätverket Splay.

– Det känns fantastiskt att arbetet äntligen är i hamn, säger Linda Palmgren till Dagens Media.

– Det har varit en sjukt kul resa tillsammans med den här gruppen. Engagemanget har varit fantastiskt, alla har vi ju jobbat mot samma mål – att förenkla, tydliggöra och få folk att förstå kraften i influencer marketing.

Är det någonting som har varit extra svårt i arbetet?

– Det har kanske varit att reda ut alla begrepp. Det har ju funnits en begreppsförsvirring, där olika aktörer har använt olika namn på samma företeelser. Nu känns det skönt att vi har landat i vad vi ska kalla saker och ting. Det var inte speciellt svårt att enas, det gått väldigt demokratiskt till och varit högt i tak hela tiden.

Vad tror du att de här riktlinjerna kommer att få för betydelse för branschen?

– Jag hoppas att de kommer att få en stor betydelse. Bara att jag och Vigor står tillsammans på scen idag och visar att vi är enade och ritat vägen framåt tillsammans med syfte att förenkla för både byråer, annonsörer och influencers, tror jag har stor påverkan.

Tagit fram certifiering

Riktlinjer och rekommendationer har samlats i en handbok som finns att hitta på IAB Sveriges sajt, och man har även tagit fram en certifiering för influencer-nätverk och agenturer, som genomförs av en grupp hos IAB.

Certifieringen ska fungera som en kvalitetsstämpel på att hantering, processer och dokumentation är på plats, och företagen som certifieras förbinder sig att följa IAB Sverige riktlinjer.

Det som krävs för att gå igenom certifieringen är bland annat att man annonsmärker allt  innehåll där någon typ av uppgörelse skett mellan parter, att man har en process för att motverka och kontrollera köpta följare/engagemang, samt att man kan uppvisa en "dedikerad kompetens för mätningar och hantering av influencers aktiva kanaler".

Under maj genomförde IAB Sverige en realtidsstudie genom en enkät med svenska annonsörer och mediebyråer om influencer marketing, där merparten kommer i kontakt med influencers varje vecka.

Resultetet presenterades av Linda Hörnfeldt, vd och grundare av Influencers of Sweden, och Katarina Bergegård från Loppi.

I enkäten framgår det att över 85 procent av de 80 svarande ställer sig bakom definitionen av influencer marketing som "köpt media där en annonsör marknadsför sig via/med hjälp av en influencer".

62 procent av köparna säger att de att upplevt eller upplever missförstånd i samband med influencer marketing, där de rankat "vad man som kund erhåller/effekt" som det främsta problemet. När det kommer till hur influencer marketing bör annonsmärkas, tycker de flesta av köparna i enkäten att det tydligaste sättet är att skriva "sponsrat inlägg", medan det mest otydliga är "content marketing".

Reklamombudsmannen rekommenderar dock att använda orden "reklam" och "annons" när man reklammarkerar eftersom det är de ord som Konsumentverket anger i sin guide "Vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier".

De betalningmodeller flest köpare anser behöver utvecklas för framtiden är baserad på antingen potentiell räckvidd och spridning, eller på engagemang.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-06-01 11.00Uppdaterad 2017-06-01 14.13

Dela artikeln: