Växande motstånd mot politisk reklam

2018-08-09 10:02  
Allt fler ogillar reklam från de politiska partierna. På bild: Annie Lööf och Stefan Löfven/Wikimedia commons

På västkusten uppger hela 51 procent att de ogillar politisk reklam – och det är en växande trend enligt Sveriges annonsörers undersökning.

Ökningen av människor som uppger sig ogilla politisk reklam hur ökat de senaste fyra åren. Enbart var sjätte svensk uppger sig vara positiv till politiska budskap, visar en undersökning från Sveriges Annonsörer och Novus.

Med några veckor kvar till årets val inleds nu valkampanjernas intensivaste fas. Reklambudgetarna för riksdagspartierna uppges i år landa på drygt 340 miljoner kronor.

Svenskarna är emellertid övervägande negativt inställda till den politiska reklamen, enligt Sveriges Annonsörers undersökning. År 2014 svarade 30 procent att de var ganska eller mycket negativ till reklam från politiska partier. I år svarade 45 procent detsamma. Enbart 16 procent av de tillfrågade har en positiv inställning till reklam, vilket är en relativ oförändrad andel jämfört med år 2014.

De som är mest negativa till reklam från poliska partier är boende i Västsverige, där hela 51 procent uppger sig ogilla budskap från politiska partier. De med den mest positiva inställningen till politisk reklam är 18-29-åringarna. I åldersgruppen uppger 22 procent att de är ganska eller mycket positivt inställda till dessa buskap.

Tero Marjamäki är kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer:

– Svenskens generellt sett negativa inställning till reklam avspeglas även när det kommer till synen på politisk reklam. En ytterligare förklaring till den negativa attityden till reklam från våra politiska partier kan vara att kommunikationen är väldigt intensiv under en begränsad period. Jag tror partierna hade tjänat på att kommunicera i mindre intensitet, men under en längre period, med budskap som tilltalar rätt målgrupp och bygger partiets varumärke långsiktigt, kommenterar han.

Syftet med undersökningen är att undersöka allmänhetens inställning till reklam. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten mellan 18 och 79 år. Totalt har 1086 intervjuer genomförts under perioden 14 till 21 juni 2018.

FRÅGA: Vilken är din allmänna inställning till reklam från politiska partier?

  • Mycket positiv 3 procent
  • Ganska positiv 12 procent
  • Varken positiv eller negativ 37 procent
  • Ganska negativ 26 procent
  • Mycket negativ 19 procent
  • Vet inte 3 procent

2018:
15 procent ganska eller mycket positiv
45 procent ganska eller mycket negativ

2014:
16 procent ganska eller mycket positiv
30 procent ganska eller mycket negativ

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt