Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Vattenfall byter utseende för signalera miljötänk

Publicerad: 15 Mars 2018, 15:33
Uppdaterad: 15 Mars 2018, 15:33

Vattenfall byter logo och profil för att signalera miljötänk. Foto: Vattenfall

I slutet av mars byter Vattenfall logotyp. Målet är att bättre återspegla det förnyade Vattenfall och att driva affären framåt.


Ämnen i artikeln:

Vattenfall

Vattenfall har haft samma logotyp i mer än 25 år. Under denna tid har företaget förändrats i grunden.

Då, 1992, var Vattenfall ett inhemskt svenskt el- och energiföretag.

Idag är Vattenfall en av Europas största energikoncerner med "ett tydligt syfte att främja en mer klimatsmart tillvaro." Bolaget är fast beslutet att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation och befinner sig just nu i en transformation. Något man nu vill visa utåt.

Vattenfall berättar i ett pressmeddelande att man för ett år sedan startade resan internt genom att definiera företagets roll och det samhällsvärde som det bidrar med. Det formulerades i företagets syfte: "Power Climate Smarter Living".

– Nu är vi redo att berätta för omvärlden vad förändringen av Vattenfall innebär. I samband med det är det också dags att byta kläder och visa upp vårt nya jag. Som ett ledande företag vill vi presentera oss på ett modernt och tydligt sätt och bygga på de styrkor vi har som företag. Det är vad våra kunder och vår omvärld förväntar sig av oss, säger Karin Lepasoon, kommunikationsdirektör på Vattenfall, i ett pressmeddelande.

Vattenfalls gamla logotyp (överst) och nya logotyp (underst)

Marknadsundersökningar med fler än 3 000 respondenter i Sverige, Tyskland, Finland och Nederländerna har dessutom visat att Vattenfalls varumärkesuttryck (logotyp, bilder, färger med mera) inte urskilde företaget tillräckligt mycket jämfört med andra energibolag.

– När vi utvärderade vår varumärkesposition för ett år sedan var det tydligt att vi bara var en ännu en ansiktslös jätte bland andra ansiktslösa jättar. Det innebar i huvudsak att när vi tittat på våra konkurrenter och energimarknaden som helhet, uttryckte alla företag i stort sett samma sak och såg likadana ut. Vårt nya utseende och den nya känslan återspeglar vad vi verkligen är: ett kompetent och fokuserat företag med bredare perspektiv som agerar i större skala för att uppnå verklig förändring. Det är detta som skiljer ut oss, och det är också vad folk gillar med Vattenfall, säger Karin Lepasoon.

Det nya varumärkesuttrycket består inte bara av den nya logotypen, utan även färger, val av bilder, ljud och musik i filmer och mycket annat. Den nya logotypen är förändrad både vad gäller typsnitt och färger.

Christopher Karlsson

christopher.karlsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Vattenfall

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev