"Varumärkesmässigt är känslor bland det viktigaste vi har"

2018-05-16 10:50  
Från vänster: Jenny Kaiser från Åkestam Holst, Katinka Berg på Maria Casino och Johanna Alanko på Adon. Foto: Anna Hållams

STOCKHOLM MEDIA WEEK. Jenny Kaiser, Johanna Alanko och Katinka Berg diskuterar vikten av varumärket.

Under Stockholm Media Weeks första akt handlade en punkt om varumärken och varumärkeskunnandet på de svenska företagen.

I panelen deltog Jenny Kaiser från Åkestam Holst, Johanna Alanko på Adon samt Katinka Berg på Maria Casino.

På frågan om ett starkt varumärke klarar sig utan reklam var samtliga eniga om att det inte håller.

Finns det en fixering i styrelserummet för att logotyper är varumärket, frågar Claes de Faire från scenen. Jenny Kaiser säger att logotyper definitivt är viktigt.

– Det är det signalvärde som stake holders och konsumenter möter, säger hon från scen och fortsätter:

– Frågan är relevant men man kanske inte ska grotta ned sig i det i detalj.

Johanna Alanko:

– Problemet är om man bara pratar logotyper, och stannar diskussionen om varumärket där.

En person från publik undrade om man arbetar för mycket med känslor och för lite med faktakoll idag.

– Det är klart att det kan gå lite snabbt ibland men varumärkesmässigt är känslor bland det viktigaste vi har. Det skiljer oss från konkurrenterna, säger Jenny Kaiser.

Hur arbetar ni på Marina Kasino med att attrahera just er målgrupp?

– Det handlar om att våga vara annorlunda. Att våga vara långsam och långsiktig i sin kommunikation och inte dras med i konkurrenternas loop i att försöka överbevisa varandra. Det gäller att titta långsiktigt och lyfta varumärket och de viktigaste värdeorden som definierar oss.

Jenny Kaiser fyller i:

– Idag har vi alla möjligheter att använda data och tracka konsumenterna, men vi glömmer bort hur ointresserade de där ute är på varumärken och erbjudanden. Vi behöver hitta ännu vassare verktyg för hur vi möter dem och påverkar dem, säger hon och får medhåll från Johanna Alanko.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt