Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Varumärkesexpert om Trump-avhoppen: ”Följa John-syndrom”

Fler företag borde våga vara proaktiva och inte bara reaktiva, anser varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon, med anledning av att flera bolagschefer hoppat av Trumps näringslivsråd. ”Det finns mycket att vinna på att vara modig”, säger han.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Publicerad: 17 Augusti 2017, 12:57
Uppdaterad: 17 Augusti 2017, 14:25

Ämnen i artikeln:

Donald Trump

På kort tid har flera företagstoppar valt att lämna president Donald Trumps uppmärksammade näringslivsråd. Flera tunga avhopp kom efter helgens dramatiska händelser i Charlottesville, där en person dog och flera skadades i samband med demonstrationer under en högerextrem sammankomst.

Trump har kritiserats för att inte tillräckligt tydligt ta avstånd från våldet och högerextremism. Senast i raden av de som fick nog var den svenske 3M:s vd Inge Thulin. ”Hållbarhet, mångfald och inkludering är mina personliga värderingar och är fundamentala för 3M:s vision”, sa han i samband med att han meddelade beslutet att dra sig ur.

Som en följd av avhoppen har Trump valt att upplösa rådet helt och hållet. Det eftersom meningen inte var att ”sätta press” på affärsmännen, skrev presidenten i ett inlägg på Twitter.

Niklas Turner Olovzon är varumärkesexpert och grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab. Han menar att det finns vissa fundamentala värderingsfrågor som inga företag idag varken kan eller vill stå bakom.

– Det handlar om grundläggande mänskliga rättigheter. När de frångås drar alla öronen åt sig, säger han.

Samtidigt tycker han att det är problematiskt att avhopp i den här stilen oftast kommer som en reaktion på medial uppmärksamhet eller en storm i sociala medier.

– Det finns en reaktivitet istället för en proaktivitet. Jag kan tycka att alla de här varumärkena och deras vd:ar borde veta vad det ställde upp på. Trumps värderingar är inga nyheter.

Turner Olovzon tycker att få företag, internationellt men även i Sverige, på förhand vågar ta ställning och sätta tryck på politiker och makthavare, och att deras agerande ofta blir just en reaktion på allmänhetens uppfattning.

– Många av de här sakerna som företagen är rädda att associeras med är saker som de garanterat redan har formuleringar kring i sina värdedokument. Man skulle vilja se lite mer proaktivt arbete med de här formuleringarna. De blir lite kappvändare, säger han och fortsätter:

– Självklart är det positivt att de hoppar av, men jag tycker att syftena ibland är lite grumliga. Rädslan för varumärkets tapp är större än viljan att göra förändringar.

Att det ser ut på det sättet tror han är något som allmänheten har börjat uppfatta.

– De börjar förstå det här, vilket gör att vinnarna kommer vara de som vågar går före och leda vägen. Det finns mycket att vinna på att vara modig.

Ledarna som har hoppat av Trumps råd tycker Turner Olovzon inte har visat på den egenskapen.

– Möjligtvis att den första är lite modigare än de andra, men i övrigt blir lite av ett ”Följa John”-syndrom, säger han.

Ämnen i artikeln:

Donald Trump

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.