Varumärke
TV4 och TV4 Play ska bli ett varumärke
Publicerad: 19 april 2021, 11:11
Utrullningen av den nya designen ska ske successivt. Foto: Janne Næss + skärmdump från TV4 Plays sajt
Just nu pågår ett varumärkesarbete för att göra varumärkena TV4 och TV4 Play enhetliga.
TV4 har inlett ett varumärkesarbete i syfte att ta fram ett gemensamt varumärke för både TV4 och TV4 Play. Det enligt intern information som Dagens Media har tagit del av. Bakgrunden till varumärkesarbetet är att användarna, trots att exempelvis färgerna för TV4 Play och TV4 är lika, uppfattar varumärkena som två skilda. Det vill TV4 ändra på.
Det nya gemensamma varumärket har inte rullats ut ännu men av interninformationen framgår det att den röda TV4-färgen och TV4:s klassiska runda cirkel blir kvar.
Utrullningen av den nya designen ska ske successivt där tanken är att flaggskeppet ”Idol” är det första programmet som ska använda sig av den nya designen.
Dagens Media har sökt TV4:s marknadschef Fredrik Ragell för ytterligare kommentarer, han avböjer dock intervju i dagsläget.
I den interna informationen, som är ett referat från TV4 Medias informationsmöte under torsdagen förra veckan, säger Fredrik Ragell bland annat följande om varumärkesarbetet:
”Med digitaliseringen har TV4 Play en avgörande roll och det är därmed viktigt att gå från att vara två separata varumärken och skilda världar mellan linjärt och digitalt till Ett Varumärke oavsett destination eller plattform”.