Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Polismyndigheten bedriver genom sin kommunikation ett rent varumärkesarbete. Det menar professorn i polisvetenskap Stefan Holgersson och får medhåll av polisens före detta presstalesperson Christer Nordström.

Foto: TT / Paul Hansen / Mats Andersson

Kartläggning: Siffertrix, skönmålning och sekretess som strategi – så vaktar polisen sitt varumärke

Tilltalande bilder, missvisande statistik och rutinartade sekretesstämplingar. Så beskriver forskare och experter polisens kommunikation – och vittnar om risker med en form av varumärkesbyggande som är direkt systemhotande.
✓ Ex-polisen: ”Finns aldrig någon form av självkritik”
✓ Professorn: ”Ett hot mot demokratin”
✓ Presschefen: ”Jag håller inte med om det”
✓ Vittnesmålet inifrån: ”Varumärket blir viktigare än saklighet och objektivitet”

Publicerad: 15 februari 2022, 10:36

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@dagensmedia.se

 

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

VarumärkesstrategiPolisenKartläggning: polisens kommunikationToppnyheter förmiddag

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev