Polismyndigheten bedriver genom sin kommunikation ett rent varumärkesarbete. Det menar professorn i polisvetenskap Stefan Holgersson och får medhåll av polisens före detta presstalesperson Christer Nordström. Foto: TT / Paul Hansen / Mats Andersson
Kartläggning: Siffertrix, skönmålning och sekretess som strategi – så vaktar polisen sitt varumärke
Tilltalande bilder, missvisande statistik och rutinartade sekretesstämplingar. Så beskriver forskare och experter polisens kommunikation – och vittnar om risker med en form av varumärkesbyggande som är direkt systemhotande.
✓ Ex-polisen: ”Finns aldrig någon form av självkritik”
✓ Professorn: ”Ett hot mot demokratin”
✓ Presschefen: ”Jag håller inte med om det”
✓ Vittnesmålet inifrån: ”Varumärket blir viktigare än saklighet och objektivitet”
Joakim Wedholm
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.