Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Varumärke

Global varumärkesmätning: Facebooks tapp fortsätter

Publicerad: 16 Oktober 2019, 08:14

Ännu en mätning, denna gång en global sådan från Interbrand, visar att Facebook som varumärke förlorar mark.


Ämnen i artikeln:

Facebook

LÄS MER: Flera mediebolag bland de varumärken unga pratar mest om 

Varumärkeskonsultbolaget Interbrand rankar årligen de starkaste globala varumärkena. De gör detta genom att analysera 2000 varumärkens finansiella resultat, rollen varumärken spelar vid köpbeslut och deras förmåga att skapa ”lojalitet och därför efterfråga och vinst i framtiden”, skriver The Drum

LÄS MER: Facebook om nya annonsverkyget 

Facebook går från fjolårets nionde plats till fjortonde plats. Facebook var som högst värderat år 2017, då nätverket intog en åttondeplats på listan och varumärket värderades till 38,2 biljoner dollar.  Att varumärket nu värderas till 39,9 biljoner dollar visar att varumärket har fått sig en törn efter bland annat Cambridge Analytica-skandalen, enligt The Drum. 

Även General Electric och Gillette gör stora tapp på listan. 

Följande varumärken tar plats på topptio-listan:

Varumärkesvärdering globalt: 2019

1. Apple

2. Google 

3. Amazon

4. Microsoft

5. Coca-cola

6. Samsung

7. Toyota 

8. Mercedes-Benz

9. McDonald's

10. Disney

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.