Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Varumärke

Flera mediebolag bland de varumärken unga pratar mest om

Publicerad: 9 Oktober 2019, 11:53

Yougov har tagit fram en lista över varumärken med högst word of mouth-värde bland unga svenskar. Netflix, Swish och Youtube toppar listan och Facebook går från en tredjeplats till att hamna utanför topp tio-listan.


Ämnen i artikeln:

SwishYoutubeFacebookNetflix

Flera medieföretag finns på listan bland de varumärken som unga svenskar talar mest om i marknadsundersökningsföretaget Yougovs mätning. Netflix är i toppen då nästan 70 procent har pratat om varumärket. Youtube kniper tredjeplatsen. Även Spotify, Apple och HBO Nordic hamnar på topp tio-listan. Spotify är det medieföretag som har ökat sitt word of mouth-värde från föregående år. 

Facebook låg på tredjeplats i Sverige vid fjolårets mätning och ligger nu utanför topplistan. I USA ligger Facebook på andra plats med 76,3 procent, strax före Walmart och strax efter Netflix. I övriga Norden intar Netflix också första platsen.

 Se faktaruta nedanför infogrammen om hur undersökningen har genomförts.

 

 

Hur har undersökningen gått till?

 

Yougov har frågat svenskar mellan 18 och 34 år om de har hört något positivt om ett varumärke de senaste två veckorna. Av de 344 utvalda varumärken sorteras de med låg svarsfrekvens bort så att minst 200 respondenter per varumärke har tillfrågats. Därefter tillfrågades respondenterna vilka av de kvarstående varumärkena som de har pratat om med bekanta de senaste två veckorna och på så sätt har ett word of mouth-värde beräknats. Datan har samlats in mellan 1 september 2018 och 31 augusti 2019. 

 

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SwishYoutubeFacebookNetflix

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.