Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

"Vardagsrummet har blivit ett slagfält"

Publicerad: 13 April 2018, 08:16
Uppdaterad: 4 Maj 2018, 11:31

Bild 1/5  Stephen Byrne, chef för avancerad annonsering på SpotX, var en av talarna under årets Next M. "Vi ser att fyra olika aktörer på tv-marknaden konkurrerar med varandra. Alla har olika teknik och alla har olika strategier", berättade han från scenen.

NEXT M. Stephen Byrne från annonsföretaget Spotx pratade under gårdagens Next M om hur digitala annonser på bästa sätt ska nå ut i vardagsrummen. Och hur aktörer inom tv-branschen ska tänka.


Ämnen i artikeln:

Next M

Under andra dagen på marketing- och techeventet Next M talade annonsföretaget Spotx chef för avancerad annonsering, Stephen Byrne. Fokus för föredraget låg på möjligheterna med digitala annonser i adresserbar tv – och skillnaderna mellan linjär-tv och programmatisk tv.

– Vardagsrummet har blivit ett slagfält. Vi ser att fyra olika aktörer på tv-marknaden konkurrerar med varandra. Alla har olika teknik och alla har olika strategier, säger Stephen Byrne.

De fyra kategorierna avser operativsystem, operatörer, OEM, och distributörer. Stephen Byrne menar att de behöver samarbeta för att erbjuda annonsörer och kunder det bästa av två världar –  attraktiva erbjudanden och bättre annonsupplevelser.

Problemet, menar Stephen Byrne, är att medan tv-aktörerna bråkar med varandra så öppnar de upp sig för vad han kallar kallar "The Gafa": Google, Facebook och Amazon.

– Youtube går det otroligt bra för. Amazon bygger en annonsverksamhet – och vad stoppar Facebook från att investera i rättigheterna för de olympiska spelen nästa gång? säger han.

Fördelarna med adresserbar tv är förmågan att med hjälp av data skräddarsy annonser och rikta dem till rätt målgrupp.

Nyckelorden att ta med sig från Stephen Byrnes anförande under Next M var innehåll, försäljning och distribution.

– Starkt innehåll är viktigt och det behöver vara innehåll som användarna uppskattar. Försäljningen måste vara lockande för alla inblandade där är ett start säljteam viktigt. Distributionen säger sig själv, säger Stephen Byrne och avslutade:

– De tre nyckelorden mellan dessa fyra kategorier måste lösas sinsemellan, så att alla vinner på det. Denna uppdelning och fragmentering hindrar utvecklingen just nu.

Christopher Karlsson

christopher.karlsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Next M

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.