"Vad händer när utmanaren istället blir draken?"

2018-01-10 13:57  

Varumärkena Com Hem och Tele2 bildar Nya Tele2 - Niklas Turner Olovzon på Passion Lab ger sin bild av hur det kan komma att påverka kommunikationen.

I dag stod det klart att telekombolaget Tele2 och tv-jätten Com Hem slås ihop för att bilda Nya Tele2.  Malin Selander, marknads- och kommunikationschef kan än så länge inte svara på hur bolagens marknadsföring kommer att påverkas av sammanslagningen.

– Till dess att transaktionen är godkänd av relevanta konkurrensmyndigheter är det ”business as usual” för både Tele2 och Com Hem och företagen agerar som två skilda verksamheter, säger hon till Dagens Media.

Niklas Turner Olovzon, vd och grundare av byrån Passion Lab säger att sammanslagningen är unik och menar att det finns en spännande krock i de båda varumärkena och en intressant kulturell skillnad.

– Com Hem kommer från statligt monopol medan Tele2 har varit den stora utmanaren. Det finns från grunden en spännande positions- och kulturell skillnad i form av Tele2 som en ”lillebror” och Com Hem som en ”storebror”, men där Tele2 i det här fallet verkar bli storebror.

Com Hem är en distributör som många gånger finns förvalt hos flera hushåll och har därmed haft en helt annan typ av kommunikation i jämförelse med Tele2.

– Tele2 har en offensiv kommunikation, utmanande och kaxig. Com Hem är lite lugnare i kommunikationen och mer folkligt färgade. Det blir intressant ur ett kommunikationsperspektiv att se vad som händer när utmanaren Tele2 blir en så pass stor aktör, när de istället blir draken.

Vad ser du som den största risken med att slå ihop två olika varumärken?

– Ur ett kommunikationsperspektiv finns det en risk att det skapas en otydlighet kring varumärkena och att Tele2 tappar sin spets. Risken är att bolaget blir ett varumärke för ”allt och inget”.

Samtidigt säger han att det finns en chans för Com Hem att skapa en stark image av att bolaget blir ett friare val, snarare än ett bolag vars tjänster människor får tillgång till automatiskt genom exempelvis sin bostadsrättsförening.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt