Unruly släpper annonsverktyg mot sexism

2018-03-08 09:19  
Unrulys Nordenchef Robin Leijonhufvud.

På Internationella kvinnodagen släpper Unruly ett verktyg som ska hjälpa annonsörer att avgöra om deras reklam är sexistisk. Verktyget analyserar annonser utifrån stereotyper och är ad-tech-företagets svar på ett återkommande problem.

Sannolikheten att en reklamfilm innehåller en manlig karaktär i stället för en kvinnlig, är dubbelt så hög. Om en kvinna trots allt är med, så är chansen att hon befinner sig i köket 48 procent, hävdar Unruly i ett pressmeddelande. Dessutom, skriver  techbolaget, är det mycket vanligare att män framställs i en yrkesroll, jämfört med kvinnor – och 44 procent av brittiska kvinnor uppger att reklam ger dem dåligt självförtroende.

I samband med Internationella kvinnodagen lanserar därför video-ad-tech-bolaget Unruly ett verktyg för att jämna ut obalansen: ett analysverktyg som ska hjälpa till att avgöra om annonsörernas reklam är stereotyp.

Finns det några utmaningar med detta verktyg?

– Den stora utmaningen är att reklamfilmerna redan är producerade och testade innan vi ser dem. Och flaggar vi rött för en reklam blir det kostsamt och tidskrävande för producenterna bakom. Det man kan göra då är att antingen göra om dem eller så hänvisar vi till att rikta den till andra målgrupper, säger Unrulys Nordenchef Robin Leijonhufvud till Dagens Media.

Behövs det här verktyget i Sverige?

– Även om annonsörerna tror att de har koll finns det fortfarande annonsmaterial som går ut som är gränsfall. Det här är sätt att ge en extra check som kunderna behöver för att säkerställa brand safety.

Unrulys nya analysverkyget är en del av deras befintliga innehållstestande verktyg “UnrulyEQ Max”.  Det utvärderar om annonsens innehåll förstärker skadliga könsstereotyper, och hur annonsen får olika målgrupper att reagera. Exempelvis inkluderas annonser som objektifierar kroppar eller framhäver att vissa yrken passar vissa kön bättre. Annonserna betygsätts med ett system som liknar trafikljus.

– Fokus för Internationella kvinnodagen 2018 är handling och aktivism. Vi hoppas att Unrulys stereotyp-analys-verktyg, som identifierar både kvinnliga och manliga könsstereotyper, kommer att bli ett tidigt varningssystem för varumärken som vill gå vidare från föråldrade könsstereotyper, som alienerar kunder och hotar att undergräva varumärkens rykten, säger Unrulys vd Sarah Wood, i ett pressmeddelande.

Så fungerar Unrulys nya verktyg:

Verktyget analyserar reklam för att se om den innehåller någon av de 13 olika könsstereotyper som Unruly utgår ifrån. Verkyget letar bland annat efter innehåll som objektifierar och sexualiserar –  eller efter stereotypt skildrade yrken och roller. Annonserna undersöks också med hjälp av ansiktskodning, ordgranskning och enkätsvar från både män och kvinnor.

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt