Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

United Influencers: "Våra profiler känner till vår statistik"

Isabella Löwengrips tidigare samarbetspartner, influencer marketing-bolaget United Influencers, kommenterar anklagelserna om sifferbluff. "Vi är transparenta med statistiken för alla våra profiler", skriver vd:n Louise Fuchs.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 30 April 2018, 08:07
Uppdaterad: 02 Maj 2018, 07:45

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerIsabella LöwengripUnited Influencers

Isabella Löwengrip. Bild: Flickr

Det var i slutet av förra veckan som entreprenören och influencern Isabella Löwengrip anklagades av Bloggbevakning för att överdriva sin besöksstatistik.

I en intervju med Breakit har Isabella Löwengrip hävdat att hon har 1,5 miljoner unika bloggbesökare per vecka – medan officiell besöksstatistik från profilens tidigare samarbetspartner United Influencers visar att den korrekta siffran är 260 000.

Isabella Löwengrip försvarade sig med att hon syftade på den sammanlagda räckvidden för alla sina sociala kanaler när hon nämnde siffran 1,5 miljoner.

– Det här är en jätteviktig fråga för mig. Jag har drivit bloggen i 13 år, så att det skulle vara någon osanning gör mig jätteledsen. Jag ser det inte alls som att jag skulle ha ljugit om siffror. Det finns inget syfte med det, sade hon till Aftonbladet.

Att Isabella Löwengrip slagit samman sina olika kanaler till en totalräckvidd har bland annat fått intresseorganisationen Sveriges Annonsörer att reagera. Sveriges Annonsörer driver bland annat statistikverktygen Kia-index och Podd-index.

Att Isabella Löwengrip slagit ihop sina olika källor och kallat det en totalräckvidd kallar Sveriges Annonsörer "bedrägligt".

Isabella Löwengrip har sedan 2015 ingått i United Influencers, men valde att lämna nätverket tidigare i april för att istället  starta ett eget säljbolag. Men fram till dess är det alltså United Influencers som har haft ansvar för Isabella Löwengrips annonsförsäljning och kommersiella samarbeten.

Dagens Media har varit i kontakt med United Influencers vd Louise Fuchs och ställt frågan hur hon ser på Isabella Löwengrips sätt att kommunicera sina siffror. Hon ber att få svara över mail, där skriver hon att United Influencers är transparenta med statistiken för alla sina profiler.

”Vi jobbar med samma statisik för alla våra profiler och när det gäller blogg så använder vi Google Analytics som är standard i branschen”, skriver hon och fortsätter:

”Våra profiler känner till vår statistik och vi delar den även med våra samarbetspartners. Vi har tidigare under åren kommunicerat med läsare genom våra topplistor som också Isabella var en del av”.

United Influencers har profilkort över alla sina profiler som Louise Fuchs skriver att man uppdaterar regelmässigt och minst en gång per kvartal. Dessutom skriver hon att det var United Influencers som valde att säga upp samarbetet med Isabella Löwengrip – inte tvärt om.

”Bella har utan tvivel en stor impact genom sina kanaler och hon har en viktig kanal genom sin blogg som är en av Nordens största. Vi har haft ett väldigt bra samarbete som vi nu har valt att säga upp exklusiviteten på, men vi vill fortsätta att samarbeta med Bella vidare där det är relevant”, avslutar hon.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.