Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Unilever markerar mot Facebook och Google

Annonsörsjätten Unilever säger att de kommer dra tillbaka annonsering från plattformar som skapar splittring.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Februari 2018, 15:45
Uppdaterad: 12 Februari 2018, 15:45

Ämnen i artikeln:

Unilever

Keith Weed. Foto: Wikimedia Commons

Under årets "IAB Annual Leadership Meeting" gav en av världens största annonsörer – Unilever – tre löften, rapporterar The Drum.

För det första kommer Unilever inte investera i plattformar som inte skyddar barn eller som skapar splittringar i samhället. För det andra säger annonsören att de är fast beslutna att ta itu med könsstereotyper i reklam via #Unstereotype och kämpa för detta i branschen genom #SeeHer och #Unstereotype Alliance.

För det tredje kommer Unilever endast att samarbeta med organisationer som är engagerade i att skapa en bättre digital infrastruktur, genom att exempelvis enas kring ett mätsystem och förbättra konsumentupplevelsen.

Unilevers marknadschef Keith Weed, säger i sitt tal att de genom ett pilotprojekt tillsammans med IBM kommer tillämpa blockchain-teknologi för att få bukt med problemet med frauds.

LÄS ÄVEN PREMIUM: Blockchain kan slå ut jättarna

– Som ett varumärkesledande företag behöver Unilever att konsumenterna litar på våra varumärken. Vi kan inte göra någonting för att skada det förtroendet – inklusive val av kanaler och plattformar vi använder, säger Keith Weed i talet.

Keith Weeds tal kan ses som ett sätt att markera mot aktörer som Google-ägda Youtube och Facebook som båda har mött stark kritik när det kommer till brand safety och transparens den senaste tiden.

Talet liknar det som P&G:s marknadschef Marc Pritchard höll förra året under "2017 IAB Annual Leadership Meeting" då jätteannonsören höjde ett varnande finger under. I sitt tal förklarade han att P&G spenderar alltför mycket tid och pengar på en digital leveranskedja som är "skum i bästa fall – bedräglig i värsta". Marknadschefen Marc Pritchard kom öven med det digitala ultimatumet: P&G kommer inte längre lägga några pengar hos digitala aktörer som inte är transparenta och följer viewability standards.

Ämnen i artikeln:

Unilever

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.