Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Unicef väljer TBWA

Publicerad: 29 Juni 2017, 09:16
Uppdaterad: 29 Juni 2017, 12:18

Bild 1/2  I Unicefs kampanj som uppdateras i realtid har man belyst vikten av minuter på ett kreativt sätt. (Klicka höger för att se hur minuter omvandlas till livsavgörande produkter).

UPPDATERAD. Efter brytningen med Forsman & Bodenfors har Unicef utsett TBWA till sin nya byråpartner.


Ämnen i artikeln:

UnicefTBWA

Efter ett decenniums samarbete valde Unicef i april att bryta med Forsman & Bodenfors. Det med motiveringen att det var dags att pröva någonting nytt.

– För oss känns det som att vi vill testa på lite nya vägar. Det här var ett gemensamt beslut, sade Andreas Eriksson, kommunikationschef på Unicef, till Dagens Media.

I måndags blev det klart att det blir TBWA som tar över uppdraget.

– Vi känner oss väldigt glada över att ha fått förtroendet att jobba med Unicef och deras frågor, som är oerhört viktiga. De har gjort väldigt mycket bra kommunikation och det känns kul att få en chans att utveckla den kommunikationen ännu mer, säger Louise Sallander , pr-strategist på TBWA Stockholm, till Dagens Media.

Varför tror du att de valde er?

– Det ska kanske egentligen Unicef svara på, men det de har sagt är att de var på jakt efter en byrå som hade en kreativ höjd och som var starka digitalt.

"Begränsad budget för hur mycket utrymme vi kan köpa"

Unicef har träffat ett antal byråer under upphandlingen och kommunikationschefen Andreas Eriksson säger att TBWA Stockholm var en av de byråer som de gärna ville träffa på grund av byråns kompetens och förmåga att skapa spännande och engagerande kampanjer. Byrå gjorde en pitch för Unicefs kommande julkampanj, den kampanj som det satsas allra mest på varje år.

Under första träffen med byrån möttes Andreas Eriksson av ett seniort team som visade ett stort engagemang.

– TBWA Stockholm har visat att de har hög kompetens och förmåga att nå ut brett med sin kommunikation. De har också visat  att de vill vara med och driva vårt varumärke framåt med de utmaningar som vi har på Unicef.

Vad har ni för utmaningar?

– Vi är världens främsta katastroforganisation, vi verkar i de flesta katastrofer som pågår just nu. Det är något som vi vill visa på mer i vår kommunikation och något som vi vill jobba mer med framöver, säger Andreas Eriksson och fortsätter:

– Sedan handlar det även om att bibehålla vår position. Vi är idag Sveriges största organisation, sett till hur mycket pengar vi samlar in, och vi har ambition och mål att även framöver samla in så mycket pengar som möjligt till utsatta barn i runt om i världen

Att nå ut i mängden av hjälporganisationer som samlar in pengar till olika typer av katastrofer är en utmaning, säger Andreas Eriksson.

– Vi behöver en spets i vår kommunikation och jag tror att vi med TBWA har hittat en byrå som kan dra vår kommunikation lite längre och som vågar utmana oss. Vi har en relativt begränsad budget för hur mycket utrymme vi kan köpa, då är det viktigt att idéerna tar plats och väcker uppmärksamhet.

Samtidigt som det behövs en viss kreativ höjd till att skapa engagerande och spännande kampanjer, är det viktigt att budskapen träffar och är enkla. Det visar TBWA också att de förstår, säger Andreas Eriksson.

Kontraktet skrivs till en början på ett år men Andreas Eriksson hoppas på ett ännu längre samarbete.

– Man vinner mycket på att lära känna varandra och lära känna oss som kund för att förstå våra utmaningar och kunna vara med och utveckla vårt varumärke.

Kan du säga något om hur mycket kontraktet är värt?

– Det är inte helt klart ännu då vi ännu inte satt alla aktiviteter, det jag kan säga är att vi kommer få en bra rabatt eftersom vi är den organisation vi är. Vi har inte spikat alla aktiviter ännu men första uppdraget blir att vara med och ta fram vår nästa julkampanj.

Unicefs har sedan tidigare ett samarbete med pr-byrån Edelman Deportivo och man kommer fortsätta med det samarbete även framöver.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

UnicefTBWA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev