Undersökning: Så många svenskar känner till GDPR

2018-05-15 10:09  
"Jag kan tänka mig att allt fler kommer bli mer medveten om sina rättigheter och att personuppgifter kan komma att användas i olika syften", säger Tobias Eltell, förbundsjurist på intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Fyra av tio vet att GDPR är på väg att träda i kraft och nästan lika många svarar att det är sannolikt att de kommer använda sig av sina nya rättigheter. Det framkommer i en Novus-undersökning gjord på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Dataskyddsförordningen (GDPR) gäller som lag i alla EU:s medlemsländer från och med den 25 maj 2018. Förordningen kommer innebära en hel del förändringar för de aktörer som behandlar personuppgifter och stärkta rättigheter för den enskilde när det gäller personlig integritet.

Men hur många är det som egentligen känner till att GDPR är på väg att träda i kraft? Den frågan ställde Novus, på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, till drygt 1000 svenskar.

Fyra av tio (41 procent) svarade att de känner till att GDPR träder i kraft den 25 maj. 47 procent svarade att de inte känner till och 12 procent var osäkra.

De mellan 30-49 år och 50-64 år uppger i högre utsträckning att de känner till den nya dataskyddsförordningen (56 procent och 47 procent), likaså universitetsutbildade (58 procent) och personer som är boende i Stockholm (52 procent).

18-29 år och 65-79 år svarar i högre utsträckning att de inte känner till den nya dataskyddsförordningen (59 procent och 64 procent). Vilket även boende i det övriga landet gör (52 procent).

Fyra av tio kommer sannolikt använda sina GDPR-rättigheter

I undersökningen fick även de svarande ta ställning till, efter att de fått information om vad GDPR innebär (att man som privatperson kan ställa krav på företag att se, begränsa, eller radera sina personuppgifter hos dem) ta ställning till hur sannolikt det är att de kommer använda sig av sina GDPR-rättigheter.

Nästan fyra av tio (39 procent) svarade att det är ganska sannolikt eller mycket sannolikt att de kommer använda sig av sina rättigheter, medan 48 procent svarade att det inte är särskilt eller alls sannolikt. 12 procent svarade vet ej

– Jag skulle inte säga att den här undersökningen visar på en hög kännedom om GDPR, men fyra av tio är inte heller en låg siffra, säger Tobias Eltell, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer, till Dagens Media.

De stärkta rättigheterna som GDPR innebär skyddar den personliga integriteten, men även konsumentens egen valuta, som är personuppgifterna. När det genom GDPR:s inträde blir allt mer uppenbart att både annonsörer, mediebolag och plattformar som Google vill komma över konsumentens valuta, menar Tobias Eltell att det på samma sätt blir uppenbart att personuppgifter har ett pris och ett marknadsvärde.

– Konsumenterna kommer antagligen tänka en extra gång innan man upplåter sina personuppgifter till olika företag och kanske överväger i större utsträckning om det är värt det. Jag kan tänka mig att allt fler kommer bli mer medveten om sina rättigheter och att personuppgifter kan komma att användas i olika syften.

Förstår konsumenter att det även kan få positiva effekter att lämna ifrån sig personuppgifter, såsom mer relevant reklam och information?

– Det beror nog lite på åt vilket håll debatten går, men ganska snart tror jag att det här kommer att räta ut sig. Folk kommer komma underfund med att om jag åtminstone lämnar ifrån mig vissa uppgifter kommer jag få mer relevant information från företag. Jag kanske inte vill ha blöjreklam om jag har tonårsbarn, till exempel. Det är en avvägning man får göra som konsument.

Vad märker du av från era medlemmar just nu – är man redo för GDPR eller är annonsörerna fortfarande oroliga?

– Jag skulle säga att det är väldigt blandat. En del är helt klara medan andra inte har kommit så långt, men i de flesta fall handlar det nog om att man i så fall inte har så mycket känsliga uppgifter. Jag upplever däremot att de flesta tar GDPR på allvar och försöker rätta sig efter den nya lagen. Jag ser det här som ett utmärkt tillfälle för annonsörerna att göra en ordentlig vårstädning och slänga alla personuppgifter som man inte behöver. Vi har många exempel på annonsörer som säger att GDPR är positivt för dem, då de fått tillfälle att slänga gamla system som de inte längre använder. De personuppgifter som sedan är kvar är de som verkligen är relevanta och angelägna.


På frågan vilken uppgift om dem själva som de skulle vara villiga att lämna ifrån sig är boendeort det allra vanligaste (67 procent), följt av kön (61 procent) och ålder (58 procent).

Uppgifterna man är minst villig att dela med sig av är platsinformation/GPS information (4 procent), personnummer (12 procent) och intressen (26 procent).

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt