Gå direkt till textinnehållet

Undersökning: Liseberg har starkast varumärke

Lisebergs huvudmotiv sommaren 2017. Bild: Liseberg.

När svenskarna rankar sina favoritnöjesparker sticker Liseberg ut rejält. Fyra av tio har nöjesparken i Göteborg som favorit, visar en studie från Sveriges Annonsörer.

Inför sommaren fick drygt 1000 svenskar ta ställning till vilken av de 26 mest kända nöjesparkerna i Sverige som man anser har starkast varumärke.

Liseberg visar sig toppa listan överlägset, och 42 procent av de tillfrågade anser att parken har starkast varumärke. De i åldern 30-49 år, 51 procent, och boende i Västsverige, 77 procent,  svarar i än högre grad Liseberg.Tvåa på listan hamnar Gröna Lund med 18 procent. Främst bland män, 21 procent, och boende i Stockholm, 32 procent.

– Liseberg är ett av Sveriges mest besökta turistmål och mycket omtyckt, vilket avspeglas i undersökningen där nöjesparken tar en överlägsen förstaplats. En nöjespark är så mycket mer än bara en park idag med åkattraktioner, det är en upplevelseplats och både Liseberg och Gröna Lund har verkligen lyckats med att paketera både innehållet och kommunikationen kring detta framgångsrikt, kommenterar Tero Marjamäki, som är kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer.Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken.

Dessa nöjesparker har starkast varumärke enligt de tillfrågade

Liseberg 42 % Gröna Lund 18 % Kolmården 9 % Skansen 8 % Astrid Lindgrens Värld 7 % High Chaparral 1 % Daftöland 1 %Skara Sommarland 1 % Nordens Ark 1 % Vet ej/ingen åsikt 8 %
Publicerad 2018-07-16 09.06Uppdaterad 2018-07-16 09.15

Dela artikeln: