Undersökning: Könsdiskriminerande reklam minskar enligt svenskarna

2017-03-14 13:03  
Enligt undersökningen är det fler män än kvinnor som anser att den könsdiskriminerande reklamen minskat (47 procent jämfört med kvinnor 38 procent). Foto: Twitter

Sveriges Annonsörer och Novus prestenterar idag en färsk undersökning om svenska folkets inställning till könsdiskriminerande reklam. Enligt resultatet möter drygt varannan person reklam i vardagen som man uppfattar som könsdiskriminerande – samtidigt upplever en majoritet att den sexistiska reklamen minskar.

Sannolikt kommer Stockholm under 2017 att bli först i landet med ett förbud mot sexistisk reklam, då det politiska styret i huvudstaden just nu arbetar fram etiska riktlinjer för de reklamutrymmen som staden själva äger.

Samtidigt ligger flera motioner kring en lagstiftning mot könsdiskriminerande och sexistisk reklam för behandling.

Idag tisdag 14 mars har intresseorganisationen Sveriges Annonsörer hållit i ett halvdagsseminarium kallat "Kampen om kroppen", för att bland annat diskutera vilka medel som finns att tillgå och vilka som är effektivast i kampen mot könsdiskriminerande reklam.

I fokus stod frågan om självreglering eller lagstiftning är rätt väg att gå, något som bland annat debatterats hos Dagens Media av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kvinnolobby.

Under seminariet presenterade Sveriges Annonsörer tillsammans med Novus en färsk undersökning som tagit tempen på svenska folkets inställning till könsdiskriminerande reklam. 

Enligt undersökningen framgår det att drygt varannan möter reklam i vardagen som man upplever som könsdiskriminerande. Kvinnor, samt de i åldern 18-29 år, svarade i högre grad att de ofta möter denna typ av reklam.

Samtidigt anser drygt fyra av tio (42 procent) att den könsdiskriminerande reklamen har minskat, sett över de senaste tio åren.

16 procent anser att den ökat, medan 19 procent menar att läget är oförändrat. 22 procent svarade "vet ej".

Fler män än kvinnor anser att den minskat (47 procent jämfört med kvinnor 38 procent).

Statistik från Reklamombudsmannen, RO, visar att även anmälningarna om könsdiskriminerande reklam minskar. 2016 gjordes 157 anmälningar, som resulterade i 87 ärenden och 37 fällningar.

– Vi ser det som väldigt positivt att RO:s statistik överrensstämmer med den uppfattning som svenska folket har. Det visar att det verkligen finns tyngd i undersökningen, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer till Dagens Media.

Han säger att vissa kritiker samtidigt menar att tröskeln för vad som uppfattas som könsdiskriminerande reklam har höjts – att någonting som var kränkande tidigare kanske inte uppfattas som det idag.

– Men då är det ju intressant att se i undersökningen att de unga i högre grad upplever att den sexistiska reklamen faktiskt har ökat. Det är en grupp som befinner sig en hel del i sociala medier och möter den typ av content som många gånger är könsdiskriminerande. Där är det också mycket svårare att komma åt, tyvärr.

Under seminariet presenterades även en sammanfattning av en av de större studierna i ämnet från 2015, som kom fram till att sex i reklam inte säljer, utan nästintill har motsatt effekt.

I förra veckan gick Sveriges Annonsörers kampanj "Ingen tjänar på könsdiskriminerande reklam", upp i Stockholms tunnelbana och citymiljö samt digitalt. Kampanjen har syftet att just belysa och få stopp på den könsdiskriminerande reklamen.

Undersökningen i korthet:

• Drygt varannan svensk (53 procent) menar att denne möter reklam i vardagen som man upplever som könsdiskriminerande, sett över samtliga kommunikationskanaler.

• 42 procent anser att den könsdiskriminerande reklamen har minskat de senaste tio åren. 19 procent menar att läget är oförändrat. 16 procent menar att den ökat. 22 procent vet ej.

• 37 procent anser att den könsdiskriminerande reklamen är ett samhällsproblem. 44 procent anser inte att den är det. 17 procent svarar varken eller och 3 procent vet ej.

• 32 procent vet var de ska vända sig för att anmäla könsdiskriminerande reklam. 56 procent vet inte. 11 procent är osäkra. Fler i Stockholm vet var de ska vända sig (39 procent).

Undersökningen är genomförd av Novus och drygt 1000 svenskar fick svara på frågor kopplade till ämnet könsdiskriminerande reklam.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt