Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Uber skrotar varumärket Uberpop

Publicerad: 11 Maj 2016, 07:59
Uppdaterad: 11 Maj 2016, 08:20

Idag annonserade Uber att man skrotar sitt varumärke Uberpop i Sverige. Efter flera uppmärksammade brottmål slutar tjänsten att upphöra, men Uber öppnar för en fortsättning i framtiden.


Ämnen i artikeln:

Uber

Idag kom beskedet att Uber skrotar sitt varumärke Uberpop i Sverige, redan om en vecka. Sista dagen blir sannolikt 18 berättar DN.

Uber har sedan hösten 2014 erbjudit Uberpop i Sverige. Ideén bygger på att personer utan taxikörkort arbetar som förare och tjänar pengar på att transportera kunder med priser lägre än både vanlig taxi och Ubers professionella tjänster.

Uberpop har debatterats flitigt. Taxiförbundets direktör Claudio Skubla och Ubers kommunikationschef Oliver Carrà har under våren debatterat Ubers verksamhet i Sverige på Dagens Medias debattsida.

– Det är ett bra besked detta. Ett klokt beslut med tanke på alla domar som nu finns mot Uberförare. Det har varit ett tvivelaktigt upplägg från första början. Det är bättre att alla följder den rådande lagstiftningen som finns för alla taxibolag. Uber har länge kört med dubbelkommunikation där man hela tiden kommunicerat att Uberpop inte är olagligt och det inte är någon fara, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska taxiförbundet till Dagens Media och fortsätter:

– Uber vill ju fortsätta om regelverket ändras och det pågår ju en utredning om regelverket för tillfället men den förväntas inte vara klar förens om 2-3 år och det är inte säkert att det blir någon förändring i regelverket. Just nu gäller den lag som finns och alla taxibolag måste följa rådande lagstiftning, det har Uber inte gjort utan man har ständigt hänvisat till eventuella förändringar i framtiden.

Ubers förare har i 30 domar i tingsrätten dömts för svarttaxiverksamhet då de kört för tjänsten. En dom har bekräftats av hovrätten och domen har nu överklagats till Högsta domstolen. Uber hävdar däremot att det rört sig om en samåkningstjänst. "Det här är domar mot enskilda personer, inte mot Uber", säger Sverigechefen för Uber, Alok Alström till DN.

I samma intervju med DN öppnar han upp för en eventuell fortsättning för Uberpop, fast i en annan form. "Vi får se när regeringens utredare är klar, då hoppas vi återlansera något som är i linje med regelverket som finns", säger han.

Nära 100 000 personer har använt Uberpop de senaste tre månaderna och 5 000 personer någon gång varit förare.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Uber

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.