Marknadsföring
Tv-profiler i reklam – utan deras vetskap
Publicerad: 19 september 2017, 09:48
Uppdaterad: 26 september 2017, 06:55
Facebookinlägget på Karin Magnusson är taggad med bild på Kerbers blus, som länkar vidare till en köpknapp.
UPPDATERAD. Varumärket Kerber använder SVT:s Karin Magnusson och TV4:s Jenny Strömstedt utan lov i sin reklam. "Detta är totalt emot våra regler och vi har kopplat in våra jurister", säger SVT.
I ett inlägg på Facebook har modevarumärket ”Kerber” tagit en skärmdump på Karin Magnusson i rollen som programledare för SVT:s Morgonstudion, där hon bär varumärkets blus. SVT har taggats, och även blusen inklusive dess prislapp som leder direkt till en”click to buy”-länk.
”The lovely Karin Magnusson wearing our silkshirt on SVT Morgonstudion” lyder rubriken.
När Dagens Media frågar Karin Magnusson om reklambilden, känner hon själv inte till den.
”Tack för att du uppmärksammade mig om detta. [...] att jag ska synas i bild i marknadsföringssyfte är självklart ingenting som vi kommit överens om”, svarar hon via mejl.
Marit Hübinette är projektledare på SVT:s Morgonstudion:
– Vi hade ingen aning om det här och det är absolut inte okej. De kläder som SVT använder är inköpta i butik av våra stylister, och vi har inga avtal med varumärken. Kerber har gjort detta utan vår vetskap, säger hon och fortsätter:
– Detta är totalt emot våra regler och vi har kopplat in våra jurister.
Marit Hübinette har inte tidigare varit med om att ett varumärke har använt sig av SVT-program eller profiler i sin marknadsföring.
– Jag är förvånad och förutsätter att det är ett misstag från Kerbers sida, säger Marit Hübinette.
Även bilder på TV4:s Jenny Strömstedt iförd klädföretagets kläder har använts på liknande sätt. En av bilderna är tagen direkt från Jenny Strömstedts Instagramkonto. De andra två bilderna är tagna från Instagramkontot "siroun.stylisttv4", Siroun Forsberg arbetar som huvudansvarig stylist på TV4.
När Dagens Media kontaktar TV4 reagerar de på liknande sätt som SVT. I ett mejl svarar Åsa Örtengren, pressansvarig för Nyhetsmorgon följande:
"Detta är inte okej, och vi kommer be våra jurister titta på detta."
Även Jenny Strömstedt finns med bland Kerbers bilder.
Så säger lagen
Tobias Eltell, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer, säger att det är ett antal lagar som gäller i dessa fall.
– Dels så finns det en upphovsrätt kring själva bilden, dessutom kan SVT ha upphovsrättsskydd kring programinnehåll. En annonsör kan inte plocka bilder från en sändning hur som helst. Därutöver finns det även ett integritetsskydd i form av lagen om namn och bild i reklam. Det är förbjudet att använda andras namn och bild i reklamsammanhang utan samtycke från den personen. Har man inte tillstånd så är det verkligen inte okej att gör på detta sätt.
Tobias Eltell förklarar även att eftersom det rör sig om kända personer så har de ett högre marknadsvärde. Därför skulle de kunna kräva mer i ersättning och eventuellt skadestånd om de skulle vilja driva en rättslig process.
Hur vanligt upplever du att det är att företag marknadsför sina produkter på det här viset?
– Det är klart att det kan gå fel när det gäller upphovsrätt och namn och bild i reklam men jag kan känna att tar man en del av ett programinnehåll i tv där en känd person medverkar så borde det ringa en varningsklocka. Bland våra medlemmar har nog de flesta som rådfrågar mig på Sveriges Annonsörer en känsla för vad som är okej och inte.
Public service får enligt sändningstillståndet inte gynna varumärken, och deras profiler får inte ta marknadsföringsuppdrag.TV-huset har emellertid vid flera tillfällen bötfällts efter att ha överträtt bestämmelserna. Senast idag rapporterade Siren om att SVT bötfällts av förvaltningsrätten efter att ett varumärke exponerats på Peter Forsbergs t-shirt i programmet i "Mästarnas mästare" i fjol.
Dagens Media har under dagen sökt Marielle Kerber, som svarar via mejl under eftermiddagen att alla bilder är borttagna och att de inte har reflekterat över att de skulle ha varit otillåtna.
" Vi är bara så himla stolta och glada över att de vil bära våra kläder. Vi är ledsna över det här och det kommer naturligtvis inte att hända igen", skriver Marielle Kerber.