Tuis nordiska koncept blir globalt

Konceptet "For you" är en framgång – nu blir Tui i Sverige kampanjansvarig för samtliga marknader.

För två år sedan skrotades varumärket Fritidsresor för att lämna plats åt Tui. I samband med namnbytet tog man även fram det nya kommunikationskonceptet "For you" tillsammans med Forsman & Bodenfors.

Konceptet har varit så pass framgångsrikt att Lisa Rönnberg, ansvarig för kampanjer och innehåll på Tui, och hennes team tar över ansvaret för alla kampanjer för samtliga av Tuis marknader.

– Är du exempelvis kund i Frankrike så ser du samma varumärkeskommunikation, samma reklamfilmer, samma digital outdoor och samma banners som i Sverige, säger Lisa Rönnberg till Dagens Media och fortsätter:

– Det är en fantastisk möjlighet att få fortsätta driva arbetet härifrån och göra det på en internationell spelplan. Vi har lyckats ta fram ett koncept som sticker ut i den traditionellt sett generiska resemarknaden, det vill vi hjälpa våra kollegor i de övriga länderna med.

De länder som kommer ha samma kommunikationskoncept är Norden, Holland, Belgien, Frankrike, Österrike, Schweiz och Tyskland.

Ser du några direkta utmaningar med att ta ut ett och samma koncept in flera olika länder?

– Det finns en tydlig utmaning. Kunden på den nordiska marknaden ligger långt fram digitalt, det gör att vi säljer nästan 90 procent online och vi anpassar vår kommunikation främst efter digitala kanaler. I andra länder säljer man fortfarande mycket i butik. Så vi behöver ha en bredd och då gäller det att anpassa kommunikationsmaterialet till olika enheter, till exempelvis print och butik och det kan vara en utmaning att säkra detta då vi i Norden inte har kvar några fysiska butiker alls.

Kommer konceptet tilltala kunder i de andra länderna också?

– Ja. Vi har redan haft uppdraget i ett halvår och kan se att ”For You” fått stor framgång med varumärket, vi ser det i mätningar och i de tester som genomförts. När vi tar fram en strategi med Forsman & Bodenfors gör vi också det för en global marknad.

I samband med förändringen rekryterar Tui två nya medarbetare: Cecilia Rudenstam och Marcus Lind. Cecilia Rudenstam kommer senast från Telenor där hon hade rollen som communication project manager, hos Tui får rollen som projektledare inom Tuis team för innehåll och kampanjer.

Marcus Lind går in i rollen som kreativ ansvarig, han kommer senast från Stadium där han arbetade som head of creative & campaign.

– Vi behöver en stark kreativ ledare för att dels sätta konceptet i samtliga länder och få våra kollegor i de andra länderna att förstå vad det går ut på, dels för att fortsätta driva varumärket framåt, säger Lisa Rönnberg och fortsätter:

– Cecilia kommer in med en fantastisk erfarenhet av att driva projekt i den digitala världen. Den utvecklingen vi har haft i Norden kommer även andra länder ha framåt, det vill säga driva mer mot onlineförsäljning.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-09-26 12.25Uppdaterad 2018-09-26 14.05

Ämnen i artikeln: