Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Tuffare annonsregler väntar

Fler annonser kan komma att blockas när Google rullar ut nya regler för "irriterande annonser" via Chrome.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 05 Juni 2017, 07:17
Uppdaterad: 05 Juni 2017, 07:22

Ämnen i artikeln:

GoogleAdblockers

Det är dags för publicister och andra innehållsskapare på internet att se till att annonser inte uppfattas som störande. Google kommer nämligen se till att blockera fler annonser via Chrome – både mobilt och desktop – som inte lever upp till Better ads standards uppsatta regler.

Förändringen planeras att verkställas i början av 2018 och kommer även gälla för Googles egna annonser, skriver annonschefen Sridhar Ramaswamy i ett blogginlägg.

Blockeringen är ett sätt för Google att förhindra att personer blockerar alla typer av annonser bara för att man upplevt vissa irriterande och störande. Det är även ett sätt att aktivt försöka driva upp kvaliteten på annonser.

För att hjälpa publicister att hålla en högkvalitativ annonsmiljö testar man även ”Funding choices”. Genom verkyget tillåts publicister visa ett skräddarsytt meddelande till sina besökare som använder adblockers. Meddelandet går ut på att antingen tillåta annonser på sajten eller betala för att ta bort alla annonser på sidan.

Just nu är ”Funding choices” inte tillgängligt i Sverige, bara i Nordamerika, Storbritannien, Tyskland, Australien och Nya Zeeland. Planen är att rulla ut verktyget till resterande marknader senare i år, exakt när är dock oklart.

Verktyget ”Ad experience report” är också tänkt att hjälpa publicister förstå och kunna förbättra störiga annonser. Verktyget innehåller skärmdumpar och videoklipp på annonser som upplevs som irriterande så att publicister ska kunna åtgärda det.

Ämnen i artikeln:

GoogleAdblockers

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.