Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Trygg-Hansa årets kommunikatör

Publicerad: 18 Mars 2016, 07:47
Uppdaterad: 18 Mars 2016, 09:38

UPPDATERAD. Trygg-Hansa vinner Stora Kommunikatörspriset för kampanjen “Don’t Drink and Dive”. "Ett fantastiskt pris att vinna", säger kommunikationschef Johan Eriksson.


Ämnen i artikeln:

Trygg-Hansa

Stora Kommunikatörspriset delas ut av branschorganisationen Sveriges Kommunikatörer varje år. Nu har vinnarna utsetts. Lars Strömgren, Fanna Ndow Norrby, Scouterna, Danderyds sjukhus och Trygg-Hansa tar hem priset i år i olika kategorier.

Trygg-Hansa är vinnare i kategorin ”Bästa kommunikation näringsliv”. Framförallt prisas försäkringsbolaget för sin uppmärksammade kampanj ”Don’t Drink and Dive” där Stockholms Konstsim Herr genomför sitt program kraftigt berusade i syfte att uppmärksamma drunkningar. Kampanjen är framtagen av pr-byrån Prime.

– Det här är ett fantastiskt pris att vinna och vi är såklart jätteglada idag. Det känns som ett kvitto på att den tro vi har på värdeskapande kommunikation uppskattas av allmänheten. Vi blir mer och mer övertygade om att fortsätta framåt på den banan, genom att utveckla koncept och projekt som gör livet bättre för människor, säger Johan Eriksson, kommunikationschef på Trygg-Hansa, till Dagens Media.

Vad har kampanjens framgångar beytt för Trygg-Hansa på det stora planet?

– De har betytt enorm mycket. Vi har fått otroligt med positiv feedback, både från kunder och allmänhet. Kampanjen är ju lite kontroversiell, men sedan lanseringen har vi faktiskt inte fått en enda negativ kommentar. Jag tror att det handlar om att ärligheten i den lyser igenom – vi vill inte komma med pekpinnar, utan bara rädda liv, fortsätter Johan Eriksson.

Här är alla vinnare:

Bästa kommunikativa ledarskapLars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandet

"Lars Strömgrens drivna kommunikation har spelat en avgörande roll i förvandlingen av bilden av Cykelfrämjandet – från en sömnig pensionärsförening på hjul till en verklig gräsrotsrörelse som fångar upp de unga urbana cyklisternas vilja att skapa den hållbara staden och samhället."

 

Bästa kommunikation näringsliv

Trygg-Hansa – Johan Eriksson, Hanna Axelsson och Anna Svärd

"Framtidens generation förväntar sig att företag tar ansvar för en bättre värld. Med kampanjen "Don't Drink and Dive" har Trygg-Hansa förenat samhällsansvar, känslor och humor på ett unikt sätt. En kampanj utöver det vanliga."

 

Bästa kommunikation offentlig organisation

Danderyds sjukhus – Ingvor Farinotte och Kvinnokliniken

"Vad kan ett sjukhus göra för att höras genom det digitala och mediala bruset? Ingvor Farinotte och Kvinnokliniken tog ett nytt kommunikativt grepp och skapade "Föda barn" – en podcastsuccé som har laddats ner 90 000 gånger."

 

Bästa kommunikation ideell organisation

Scouterna

”Med omtanke, ifrågasättande och lustfyllt arbete har Scouterna utvecklat organisationens kommunikation för att visa upp det Scouterna är och står för idag - en modern ungdomsrörelse med en tydlig röst i samhällsdebatten.”

 

Årets unga talangFanna Ndow Norrby, författare och debattör

"Med gränsöverskridande kommunikation har Fanna Ndow Norrby lyckats väcka ett samtal om rasism, och hur det verkligen kan se ut. Författare, rättsaktivist och en sann digital native."

 

Juryn i år bestod av:

Per Mossberg, kommunikationsdirektör, PostNord (ordförande)

Ann Lindell Saeby, kommunikationsdirektör, NCC

Morgan Olofsson, chef insamling och kommunikation, Röda Korset

Pernilla Oldmark, kommunikations- och marknadsdirektör, Tele2

Sara Rosengren, docent i marknadsföring, Handelshögskolan Stockholm

Claes de Faire, Novare

Eva Corp, kommunikationschef, Regeringskansliet

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Trygg-Hansa

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.