Gå direkt till textinnehållet

Svenskt Tenn vinner signumpriset

Svenskt Tenn prisas för sitt varumärkesarbete.

Formex, Netto, Melodifestivalen, Malmö FF, Middagsfrid, Svenskt Tenn och Hasseluddens Yasuragi slogs om att vinna årets upplaga av Signumpriset.

Signumpriset, instiftat av Groth & Co, har delats ut sedan 1995 och belönar de nordiska företag som bäst förvaltar och vårdar sina varumärken.

Nu står det klart att Svenskt Tenn vinner Signumpriset 2016.

”Juryn imponerades av hur varumärket Svenskt Tenn står för både historia och det moderna. Genom marknadsföring har de förvaltat sitt arv på ett skickligt sätt. Svenskt Tenn arbetar strukturerat med varumärket och har en varumärkesstrategi som innefattar både tydliga interna styrdokument och juridiskt skydd på berörda marknader. Företaget lägger också stor vikt att den egna personalen känner till företagets historia. Juryn tog även fasta på att Svenskt Tenn skänker överskottet till forskning och utveckling inom främst medicin och ekologi”, heter det i motiveringen.

Signumpriset delas ut för 22:a året i rad. Tidigare vinnare är: Lantmännen, Icehotel, Hästens, Gröna Lund, Indiska, Findus, Fjällräven, Marimekko, Löfbergs Lila, ICA, Tetra Pak, Svenska Dagbladet, Absolut, Atlas Copco, Flygt, Carlsberg, Bang & Olufsen, Statoil, AGA, Ramlösa och Volvo.

Erik Wisterberg

Publicerad 2016-01-21 13.03Uppdaterad 2016-01-21 13.04

Dela artikeln: