Gå direkt till textinnehållet

Svenskarna litar inte på varumärken

Bara 5 procent av svenska konsumenter anser att varumärken är öppna och ärliga och endast 7 procent litar på ett varumärke.

För femte året i rad släpper pr-byrån Cohn & Wolfe den globala rapporten Authentic Brands. Studien visar tydligt att svenska konsumenter har en negativ bild av varumärken.

Endast 5 procent av respondenterna anser att varumärken är öppna och ärliga, den globala siffran ligger på 22 procent. Dessutom håller endast 7 procent med om att man kan lita på ett varumärke, bara 8 procent tycker att varumärken gör som de säger och 5 procent att varumärken tar fullt ansvar för sitt handlande.

Ett varumärke som lyckas positionera sig som autentiskt har mycket att vinna både vad gäller förtroende och ökade intäkter, skriver Cohn & Wolfe i rapporten.

Hela 88 procent av de svenska konsumenterna som deltagit i undersökningen hävdar att deras attityd mot ett varumärke påverkas av huruvida det är autentiskt eller inte. Sex av tio säger att det till och med påverkar deras köpintresse.

I rapporten presenteras även ett index över de högst rankade varumärkena när det gäller just autenticitet. Globalt sett hamnar teknikföretagen Amazon, Apple och Microsoft i topp. I Sverige är det Systembolaget, Apoteket och Apotek Hjärtat som är de varumärken svenska konsumenter ser som mest autentiska.

–  I den digitala verklighet vi lever i idag gäller det för varumärken att jobba hårt för att vinna konsumenternas lojalitet och förtroende, annars vänder de sig någon annanstans. Att Systembolaget hamnar i topp över de varumärken svenska konsumenter tycker är mest autentiska är ett kvitto på att de lyckats leverera på det de säger och att de tar ansvar för sina produkter, säger Marta Karlqvist, vd på Cohn & Wolfe, i ett pressmeddelande.

De 10 mest autentiska varumärkena i Sverige

Systembolaget Apoteket AB Apoteket Hjärtat Ikea Apple BMW ICA Lego Kronans Apotek Rolex

Källa: Cohn & Wolfe ”Authentic Brands”.

Authentic Brands

Undersökningen har genomförts i 15 länder. Totalt har över 15 000 personer deltagit i studien och 1 400 varumärken utvärderats.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2017-10-17 12.28Uppdaterad 2017-10-17 12.28

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: