Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Trender

"Se inhouse som en möjlighet – inte ett hot"

Idag går AdDay 2017 av stapeln. Över 45 inspiratörer samlas på Urban Deli Sveavägen för att ge sin syn på marknadsföring, innovation, kommunikation och entreprenörskap. En av dem är Håkan Bodman, utbildningsledare och managementkonsult på konsultbolaget Inhouse.

Johanna Söderlund


Publicerad: 11 Maj 2017, 07:19
Uppdaterad: 11 Maj 2017, 07:57

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerInhouse

Foto: Stefan Borgius

Hallå där Håkan! Vad kommer du prata om idag?

– Jag kommer att berätta om varför fler och fler företag väljer att starta upp en egen inhousebyrå och vad det beror på. Förr användes inhouse främst när företag regelbudet behövde producera en enklare annons eller ett veckomässigt reklamblad. I takt med den digitala utvecklingen har nya möjligheter öppnats i form av content marketing på sociala medier, där företag kan producera innehåll varje dag.

Hur ska man som reklambyrå överleva inhouse-trenden?

– För mindre byråer med mer generella erbjudanden kan det vara smart att lyfta frågan med sin kund innan de gör det. Se inhouse-trenden som en möjlighet, inte ett hot.! Vissa byråer har kommit runt problemet genom att skapa skräddarsydda team till sina kunde, likt en inhouse-avdelning. Det ska bli spännande att se förflyttningen från statisk uppdelning mellan byrå och kund till nya, kreativa lösningar.

Ser du några utmaningar med att fler företag gör mer av sin kommunikation inhouse?

– Inhouse är inte en lösning för alla företag. Många företag har ett starkare behov av tyngre kommunikation som ibland är så komplex och svår att man inte kan lösa detta inhouse. Många har inte heller det frekventa behov som krävs. Därför kommer det alltid finnas behov av externa byråer. Många av dessa måste dock bli bättre på att tydliggöra och bevisa sitt bidrag för sina kunder.

Varför ska man komma och lyssna på dig på AdDay 2017?

– Om man som marknadschef i dagsläget inte använder sig av inhouse kan man få reda på när det är smart att skaffa sig en och när man ska låta bli. Har man en inhouseavdelning kommer jag berätta hur man bäst använder sig av den och varför det kan finnas anledning att låta den växa. Arbetar man på en byrå kommer jag berätta om varför man ska fundera på att prova inhouse.

AdDay hålls av Sveriges Annonsörer på Urban Deli på Sveaägen 44. Fler namn på talarlistan är Johannes Cullberg, grundare av Paradiset, och Max Stenqvist, Head of Marketing och Digital Media på Max Hamburgare. Själv ser Håkan Bodman mest fram emot att lyssna på intervjun av grundaren av reklambyrån Honesty, Walter Naeslund.

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerInhouse

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.