Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Trender

Programmatic växer med 130 procent

NYÅRSKRÖNIKA DEL 10 AV 15. Programmatic buying har under 2015 varit på stark tillväxt i Sverige.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 26 December 2015, 07:00
Uppdaterad: 18 December 2015, 15:48

Ämnen i artikeln:

Programmatic

Enligt IAB har 8 av 10 svenska publicister sitt annonslager tillgängligt för programmatic via SSP (supply-side platform) i dag.

Det är en kraftig ökning jämfört med för två år sedan då siffran låg på 34 procent.

Förra året uppgick investeringarna i programmatic till 330 miljoner kronor, enligt IRM. Jämfört med året innan är det en ökning med 265 procent, och IRM förväntar sig en fortsatt snabb tillväxt.

Under 2015 räknar IRM med att programmatic ska växa med 130 procent.

Trots det beräknas programmatic endast utgöra 3 procent av de digitala annonsinvesteringarna i Sverige.

Internationella rapporter visar dock på betydligt högre siffror, runt 30 procent.

– De visar ofta programmatic i förhållande till display inklusive video och mobilen och utesluter bland annat sök, som är den största digitala kanalen. Vi inkluderar sök, eftertext och onlinekataloger i vår jämförelse, säger Camilla Minnhagen, analytiker på IRM.

Ämnen i artikeln:

Programmatic

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.