Länderna som spenderar mest på onlineannonsering

Online är nu det dominerande annonsmediet i Europa, enligt ny rapport från IAB Europa.

Onlineannonsering växte med 12,2 procent till 41,8 miljarder euro under 2016, det presenterades under IAB Europas årliga konferens "Interact" som ägde rum igår tisdag.

Det innebär att online kan betraktas som det dominerande annonsmediet i Europa.

Resultatet presenteras i IAB:s studie "Adex benchmark" som delar upp marknaden i tre kategorier: display, search och classified & directories.

Inom alla områden är mobilt störst – i vissa länder har mobilt sett en tillväxt på över 100 procent sedan 2016. Inom kategorin display utgör mobilt en tredjedel av all annonsering medan video står för nästan en femtedel i samma kategori.

– Mobil och video är drivkrafterna som driver den europeiska onlinemarknadsmarknaden när vi går in i en post -desktop-bannerreklamvärld. Regler och praxis för onlineannonsering har förändrats med dessa nya format och skärmar, och vår studie visar att marknadsförare och publishers insatser för att uppfinna både mått, delivery, targeting och creative lönar sig. Samtidigt visar vår data från 2016 att sök och classified & directories har gått in i en föryngringsperiod med snabbare tillväxt. Classified & directories drivs av branschkonsolidering och sökfördelar med bättre tillämpning av mobilt och kartor som sökgränssnitt, säger Daniel Knapp, senior director TMT på IHS Markit, i en kommentar.

Topp 10 rankning av onlineannonsering

  1. UK – €14.2 miljarder
  2. Tyskland – €5.9 miljarder
  3. Frankrike – €4.2 miljarder
  4. Ryssland – €2.6 miljarder
  5. Italien -€2.3 miljarder
  6. Nederländerna – €1.7 miljarder
  7. Spanien – €1.6 miljarder
  8. Sverige – €1.6 miljarder
  9. Belgien – €0.9 miljarder
  10. Schweiz – €0.9 miljarder

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2017-05-24 08.06Uppdaterad 2017-05-24 08.06

Ämnen i artikeln: