Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trender

"Konsumenter förväntar sig att företag är proaktiva"

Publicerad: 15 Oktober 2017, 06:00
Uppdaterad: 16 Oktober 2017, 07:29

Googlechefen Tara Walpert Levy.

Ny teknik och data gör att konsumenter ställer högre krav på företag idag, det menar Googlechefen Tara Walpert Levy.


Ämnen i artikeln:

Google

Människors förväntningar på företag har förändrats radikalt. Tara Walpert Levy, chef för byrå- och medielösningar på Google kallar dagens krävande konsumenter för "super empowered consumers" som efterfrågar både snabb, friktionsfri och omedelbart gensvar från företag.

Under sitt tal på Dmexco gav hon ett exempel från sin egen vardag för hur köpbeteendet har förändrats. När hon för tjugo år sedan skulle köpa ett nytt duschdraperi gick hon helt enkelt ut på gatan, in i första bästa affär och köpte sig ett fint duschdraperi.

När hon i dag, tjugo år senare, återigen var ute efter ett nytt draperi såg hennes beteende helt annorlunda ut. Hon googlade på bästa kvalitet, läste recensioner och skiftade från sajt till sajt för att hitta det ultimata duschdraperiet. Vad som då tog sex minuter att köpa, tog i dag istället sex veckor.

Enligt sökstatistik från Google, förväntar sig dagens konsument att en googling på "pizza" automatiskt ska ge träffar på pizzerior i ens lokalområde, även om man inte skrivit in en specifik plats. På samma sätt har man sett att sökningarna på "kommer det att regna i dag" har ökat, även här skriver man inte längre in sin plats – för man tar för givet att det inte behövs.

På grund av digitaliseringen och högre krav från konsumenterna blir det alltid viktigare för annonsörer att verkligen känna sina konsumenter – för de förväntar sig det.

– Genom det ökade antalet nya enheter, explosionen av data och maskininlärning, förväntar sig dagens konsumenter att företag är proaktiva och guidar dem genom varje steg av deras köpresa, säger Tara Walpert Levy till Dagens Media och fortsätter:

– De förväntar sig upplevelser som "assisterar". Förut förväntade sig folk att annonser skulle störa dem, nu förväntar sig folk att annonser ska föra dem vidare. Och på grund av ny teknologi har företag möjlighet att leverera just det och hjälpa sina kunder i varje steg på vägen.

I och med explosionen av ny data och verktyg för att hantera den kan marknadsförare nu uppfylla kraven som konsumenterna har.

– Vi kan förstå kundresan och anpassa köpupplevelsen efter det. När du vet vad dina konsumenter behöver, är de mer benägna att lyssna på dig.

Tara Walpert Levy säger att det kan handla om att erbjuda omedelbar frakt, att snabba på sin telefonbaserade kundservice eller att göra det enklare att hitta, göra research om och köpa produkter.

Tara Walpert Levy ser en trend från mobil till assistans.

– Oavsett vilken produkt eller tjänst du erbjuder – att skapa ett meningsfullt hjälpmedel för människor i varje ögonblick av deras konsumtionsresa kommer vara nyckeln till att lyckas i ”the age of assistance”, säger hon och fortsätter:

– Det handlar inte längre bara om ett butiksbesök eller ett onlineintryck, det handlar om en fullständig köpupplevelse.

I takt med att den data som marknadsförare och företag som Google kan samla in om konsumenterna ökar risken för att folk känner sig "övervakade", snarare än att de uppskattar att företag har stor kunskap om dem.

Jag tänker att det blir än mer aktuellt i dag att hitta en bra balans, vad tänker du kring den frågan?

– Aggregerad data hjälper till att förbättra tjänser och leverera meningsfulla upplevelser för konsumenter. Folk brukade acceptera och förvänta sig att annonser skulle störa dem, men nu förväntar sig folk att annonser ska hjälpa dem. Vi har funnit att konsumenter värdesätter de här skräddarsydda upplevelserna och konsumenter har alltid full kontroll över sin data och kan välja hur de delar information genom My account på Google, säger Tara Walpert Levy och avslutar:

– Det är också viktigt att notera att vi aldrig delar personlig information om våra användare med annonsörer för en produkt – vi ger bara aggregerad, anonymiserad data.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.