Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Trender

Inhousetrenden – kreativ kompetens fortsatt eftertraktat

Precis som i fjol fortsätter inhousetrenden att vara stark och den kreativa kompetensen vara fortsatt eftertraktad.

Årets Inhousebarometer tar tempen på ett sjuttiotal inhousechefer. Undersökningen visar att inhouse fortsatt står sig starkt. Även kreativa kompetens är eftertraktat.


Publicerad 2019-05-16 09:37

Ämnen i artikeln:

Inhouse

Dela artikeln:

Resultatet av årets Inhousebarometer, som årligen tas fram av managementkonsulterna Inhouse, visar att 36,82 procent av de tillfrågade cheferna vill öka inhousestyrkan och 58,46 procent vill bibehålla sin nuvarande styrka. Endast 3,08 procent av cheferna svarar att de vill dra ner på antalet inhousemedarbetare. 

Även trenden där inhousechefer vill locka kreativ kompetens ser ut att fortsätta. Årets undersökning visar att nästan hälften, 42,86 procent, vill stärka den kreativa kompetensen på inhouseavdelningen. Andra kompetenser som inhousecheferna vill åt är digital kompetens, 45,71 procent, och rörlig kompetens, 37,14 procent. 

Att 50,82 procent av de företag med externa byråer uppger att de ska ta hem mer jobb till inhouseavdelningen blir då föga förvånande. Många anger att det är det kreativa arbetet som ska göras inhouse för att fokusera på filmproduktion, vilket linjerar väl med att 37,14 procent vill stärka den rörliga kompetensen. 

Även vad cheferna anser vara fördelarna med inhouse lyfts i barometern. 93,33 procent listar närhet till varumärket som en fördel, 80 procent listar snabbhet, och 75 procent av de tillfrågade cheferna listar en lägre kostnad som en fördel. 

Inhouse resonerar i undersökningen kring hotet om lågkonjunktur, som företaget menar kan komma att gynna inhouse. 

”Inhouseutvecklingen drivs inte av ett konjunkturtänk längre, utan av hela andra mekanismer, bland annat digital teknik, nya mediekanaler och ett förändrat sätt att konsumera reklam på”, skriver man i rapporten. 

Slutligen menar Inhouse att en lågkonjunktur innebär att inhouse kommer att öka, eftersom inhouse alltid är billigare jämfört med en extern byrå. De poängterar emellertid att det minskade priset blir en mindre avgörande faktor, det är snarare snabbheten och närheten till varumärket som i så fall är de främsta drivkrafterna. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.