Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Trender

Här är varumärkena svenskarna helst jobbar för

Volvo överlägsen vinnare när allmänheten utser sin drömarbetsgivare – medan Arla putsat mest på sitt rykte.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 23 Maj 2018, 04:15
Uppdaterad: 23 Maj 2018, 07:53

Ämnen i artikeln:

Yougov

Volvo och Michelin är varumärkena som svenskarna helst jobbar för. Bild: Montage

Bilbranschen ser ut att vara svenska folkets favoritsektor när det kommer till varumärken de kan tänka sig att jobba på, följt av globla techjättar. Det visar Yougov Brandindex undersökning "Workers choice 2018".

Med ett värde på 38,5 procent är Volvo det främsta valet som arbetsplats. Gapet till andrahandsvalet Michelin är stort, och däcktillverkaren hamnar på 32,8 procent. Som nummer tre på listan landar den svenska möbeljätten Ikea med ett värde på 31,9 procent.

Bland de varumärken som förbättrat sitt rykte mest finns Arla som toppar listan, följt av Vattenfall och Swedbank.

Mejerijätten har sedan mjölkkrisen 2015 jobbat målmedvetet i sin kommunikation och marknadsföring för att återhämta sig på marknaden.

I YouGov Brandindex mäts närmare 300 varumärken i Sverige. Varje dag genomförs 160 intervjuer där svenska allmänheten ger sin uppfattning om olika aspekter av varumärken. En av parametrarna, omdömme, indikerar i vilken grad svenskar skulle känna skam eller stolhet över att arbeta för ett varumärke.

De tio varumärken svenskar helst jobbar för:

De tio varumärken som förbättrat sitt rykte mest:

 

Ämnen i artikeln:

Yougov

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.