Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Trender

Här är kidsens favoritmärken

Publicerad: 10 Oktober 2017, 05:38
Uppdaterad: 10 Oktober 2017, 05:38

Facebook, Volvo och Apple toppar Yougovs ranking över varumärken med högst word of mouth-värde bland unga.


Ämnen i artikeln:

YougovFacebook

Det är via sitt Brandindex som Yougov rankar de varumärken med högst word-of-mouth-värde bland personer i åldern 18-34 år. Det undersökningsföretaget tittat på är så kallat ”positivt buzz”.

Facebook ligger på en klar förstaplats med ett värde på 70 procent och har ett långt försprång till andraplatsens Volvo, som har dominerat Yougovs rankningar i många år. Volvo har ett word of mouth-värde på 59 procent, tätt följt av Apple på tredjeplats med ett värde på 58 procent.

Samsung är det varumärke som klättrar mest på listan, trots den negativa publiciteten kring återkallelsen av Samsung Galaxy S7 i september 2016. Samsung ökar med 4,5 procentenheter och tar sig därmed i på plats nio i totalrankingen.

Mer om Yougovs Brandindex

Yougov mäter cirka 300 svenska varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland allmänheten i Sverige som ger sin uppfattning av olika varumärken.

Rankningen bland unga är framtagen med hjälp av Yougov Brandindex word of mouth-värde, bland alla varumärken som respondenterna i åldern 18-34 år har hört något positivt om (positivt buzz). Yougov har endast inkluderat varumärken som har uppnått minst 200 intervjuer under perioden.

Word of mouth-värdet beräknas genom att fråga respondenterna vilka varumärken de har pratat om med vänner och familj genom samtal, online eller i sociala medier under de senaste två veckorna.

Buzz beräknas genom att fråga respondenterna om de under de senaste två veckorna har hört något positivt eller negativt om ett specifikt varumärke genom reklam, nyheter eller vänner och familj.

Data är från 1 september 2016 till 31 augusti 2017.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

YougovFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.