Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Trender

Här är årets reklamtrender

Flera svenska alster på Adweeks lista.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 15 December 2015, 15:55
Uppdaterad: 15 December 2015, 15:57

Ämnen i artikeln:

M C SaatchiDDB StockholmSPP

När Adweek i dag listar 24 tender som gav upphov till världens bästa marknadsföring 2015 finns flera kampanjer från svenska byråer med.

Adweeks lista presenterar trenderna och kampanjerna utan inbördes ordning. Bland annat präglades kommunikationsåret 2015 av kommunikation med starka kvinnor vilket exemplifieras med kampanjer från Always, Ram Trucks och Gatorade.

I annan trend – som Adweek kallar för ”rädda planeten” lyfts M&C Saatchi Stockholms kampanj ”Vilken värld vill du gå i pension i” för SPP fram.

Den interaktiva kampanjsajten, som M&C Saatchi Stockholm skapade, lät besökaren växla mellan en förorenad och en ren version av året 2045 och kallas för "briljant" av Adweek.

– Vi vill skildra två möjliga världar. Genom att vara aktiv kan man påverka sin framtid, inte bara hur mycket pengar man får, men också hur världen ser ut, sade Pino Roscigno, marknadschef på SPP, då till Dagens Media.

I samma kategori lyfts DDB Stockholms kampanj The Rag Bag för Uniforms for the dedicated fram. Kampanjen som gick ut på att göra om butikens påsar till en möjlighet att enkelt donera begagnade kläder, och har tidigare prisats i flera reklamtävlingar.

Även "Volvo life paint" syns på listan, en kampanj som Grey London gjorde för bilmärket.

Här är ett axplock av de trender som enligt Adweek definierade kommunikationsåret 2015: Virtual reality, drönare, normbrytande reklam, könsidentitet, rädda planeten, rädda oss själva, livestreaming, robotar och könsdelar.

Se hela Adweeks lista här.

Ämnen i artikeln:

M C SaatchiDDB StockholmSPP

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.