Framtidens e-handel spås

2016-06-15 10:39 Hanna Frick  
Foto: Janne Naess

Fler konsumenter kommer dela med sig av sina personuppgifter och gränserna mellan fysiska butiker och internetbutiker kommer bli allt suddigare. Det är ett par av framtidstrenderna som Criteo och Ovum spår i sin nya rapport.

Teknikföretaget Criterio har tillsammans med analys- och undersökningsföretaget Ovum släppt en rapport där man spår de senaste trenderna inom e-handel. I rapporten analyserar man de trender som spås forma detaljhandeln på nätet under de kommande tio åren.
 

Här är en lista på fem trender som enligt rapporten kommer att forma detaljhandeln under de närmsta tio åren:

 

1. Allt suddigare gränser mellan fysiska butiker och internetbutiker

Till 2026 kommer den redan suddiga gränsen mellan fysiska butiker och detaljister på internet ha suddats ut. Många online-återförsäljare kommer att försöka bygga ut ytterligare partnerskap med ”offline-företag”, för att möjliggöra "click and collect"-upplägg i större utsträckning. Upplevelser online kommer i allt större utsträckning att flytta in i den verkliga, fysiska världen, samtidigt som fysiska butiker kommer att handla allt mer om att bygga varumärkeskännedom och relationer direkt med konsumenterna – med allt mindre fokus på det faktiska inköpet av en produkt. Samtidigt kommer butikskedjor att fortsätta minska den totala fysiska butiksytan, deras investeringar kommer istället ligga på online-försäljning.

I framtiden kommer tekniklösningar inom AR (augmented reality), snarare än virtuell verklighet (VR), ha en står inverkan på detaljhandelsupplevelsen. AR är bättre lämpad att sudda ut gränserna mellan den fysiska och den digitala världen och ge kunder på nätet en ”riktig butiksupplevelse”. Det spås minska antalet returer, och de kostnader det medför, genom att konsumenterna kan "prova innan de köper".

 

2. Mobile first-annonsering

Omsättningen för global mobilannonsering spås öka från dagens 226 miljarder dollar till 639 miljarder dollar 2019. I framtiden kommer reklam i appar och direkta samtal mellan varumärket och konsumenten att ta över. Enligt rapporten kommer mobilen bli den dominerande kanalen för lojalitetsprogram och utmärkelser. Detta kan inte bara att gynna återförsäljarna, det kan också bidra till att förbättra service, leverans och kundtillfredsställelse. Användningen av mobila betaltjänster förväntas också öka i snabb takt, från ca 453 miljoner dollar till 2 miljarder dollar 2019.

 

3. Personifierade shoppingupplevelser

Om tio år kommer konsumenterna att förvänta sig personliga on-demand-upplevelser i alla kanaler och i alla delar av köpprocessen, de kommer också i hög grad acceptera att detta möjliggörs genom att dela med sig av sina personuppgifter. När återförsäljare förbereder sig för 2026 kommer de att behöva skapa övertygande och personliga varumärkesupplevelser i realtid. I takt med att detaljhandeln blir allt mer mobilcentrerad kommer bredden och djupet av de insikter man kan få fram ur tillgängliga kunddata fortsätta att växa, vilket gör det möjligt för återförsäljare att bygga betydligt mer komplexa bilder av sina kunder och bygga sitt arbete i enlighet med dessa – oberoende av vilken typ av enhet konsumenterna använder.  

 

4. Det du ser är vad du får

Tio år från nu kommer konsumenterna kräva att varor som annonseras på nätet lever upp till förväntningarna på alla sätt – utan någon som helst skillnad i "passform och känsla" mellan vad de ser och vad de får. Det sätter stor press på detaljhandeln, och de som inte uppfyller förväntningarna kommer att försvinna.

 

5. De vet var du bor

Om tio år spås konsumenterna att leva i en tillvaro där sakernas Internet (IoT), kommer att vara en del av vardagen. Genom appar som till exempel Uber är konsumenter idag vana vid att dela med sig av sin position. Enligt rapporten kommer e-handeln dra möjlighet av det här beteendet för att bygga den ultimata shoppingupplevelsen. Företagen kommer använda sig av algoritmer för att övervaka vad vi surfar på och var konsumenterna är när de surfar, vilket innebär snabb, och riktad marknadsföring, som i sin tur skickas direkt till deras mobiltelefoner.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt