Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trender

Facebook dominerade medierna i år

Publicerad: 6 December 2016, 08:06
Uppdaterad: 6 December 2016, 08:08

Facebook är det mest omnämnda varumärket i svenska medier under 2016, enligt Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Totalt har Facebook nämnts 163 800 gånger, vilket är nästan dubbelt så mycket som tvåan AIK.

Det visar en undersökning som Sveriges Annonsörer har gjort tillsammans med mediebevakningsbolaget Opoint.

Efter AIK följer Ericsson, Volvo och Swedbank, men om man inkluderar de politiska partierna hamnar Socialdemokraterna och Moderaterna på fjärde respektive femte plats.

Sammanlagt har över 600 varumärken undersökts mellan januari och december i år.

– Att vi i toppen ser varumärken som utgörs av politiska partier och sportklubbar är inte så konstigt som man kan tycka. De politiska partierna får stor bevakning från våra medier men också privatpersoner pratar mycket om politik. Att sportfantasterna gärna berättar och läser om sitt lag inser vi nog alla, säger Tobias Hedström, analyschef på Opoint, i ett pressmeddelande.

Den största procentuella ökningen jämfört med 2015 har varumärket Foodmark, som har ökat sitt omnämnande i medier med 821 procent.

Mest omnämnda varumärken 2016:

  1. Facebook 163 800 omnämnanden
  2. AIK 87 800 omnämnanden
  3. Ericsson 69 800 omnämnanden
  4. Volvo 60 100 omnämnanden
  5. Swedbank 52 800 omnämnanden
  6. ICA 45 000 omnämnanden
  7. Nordea 43 300 omnämnanden
  8. Unionen 40 600 omnämnanden
  9. SEB 38 500 omnämnanden
  10. Google 36 700 omnämnanden

Mest omnämnda politiska partier 2016:

  1. Socialdemokraterna 69 600 omnämnanden
  2. Moderaterna 68 000 omnämnanden
  3. Sverigedemokraterna 53 700 omnämnanden
  4. Miljöpartiet 52 400 omnämnanden
  5. Vänsterpartiet 48 800 omnämnanden
  6. Liberalerna 41 000 omnämnanden
  7. Centerpartiet 31 100 omnämnanden
  8. Kristdemokraterna 23 900 omnämnanden

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes under 2016 och baserades på en sökning i Opoints arkiv. Sökningen inkluderade både tryckt media såväl som online, radio och TV. Den innehåller både redaktionella källor och sociala medier. Undersökningen tar inte hänsyn till om det publicerade materialet är positivt eller negativt utan ser enbart till mängden definierad som antal artiklar eller publiceringar. Definitionen på varumärket var i denna undersökning väldigt strikt varför man bortsett från omskrivningar, slanguttryck, smeknamn eller rena felstavningar. 

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.