Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trender

Annonsörerna hoppade på VR-tåget

Publicerad: 19 December 2015, 07:00
Uppdaterad: 18 December 2015, 13:41

NYÅRSKRÖNIKA DEL 3 AV 15. Virtual reality ska få dig att uppleva mer – vilket annonsörerna experimenterade med.


Virtual reality, VR, har fascinerat människor i årtionden, men har hittills inte slagit på bred font. Under året har Dagens Media rapporterat om att en rad annonsörer, exempelvis Volvo, ATG, Hammarby Fotboll och AMF Fastigheter, har experimenterat med kommunikation i VR. Flera byråer profilerar sig också inom fältet.

Under senhösten har pressmeddelanden fortsatt att dimpa ned om nya satsningar. Exempelvis inleder MTGx ett samarbete med VR-bolaget Jaunt för att erbjuda e-sport i VR.

En viktigt grej saknas dock. Det är inte skitmånga som äger ett VR-headset.

Dagens Medias tester av budgetvarianterna av Google cardboardtyp har gett en upplevelse som kan beskrivas som ”sådär”.

Men tekniken börjar bli allt billigare, och pushas nu av mobiloperatörerna. Telia och Helabop bjuder i sin julkampanj på headsetet Samsung Gear VR när man köper en Samsung Galaxy S6 Edge med abonnemang.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.