Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Träningsbloggarens reklaminlägg får kritik

Publicerad: 7 april 2017, 07:54
Uppdaterad: 7 april 2017, 07:59

Printscreen: Fitnessjulias blogg

Reklamombudsmannen har fällt ett inlägg på bloggen Fitnessjulia.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

I det aktuella blogginlägget skrev influencern och träningsbloggaren Julia Eliasson om kosttillskott som hon hade fått från sin sponsor Gymgrossisten, men även om kolasås, riskakor och kryddor. Hon lade upp bilder som hon tagit på produkterna och länkade till företagens sajter där sakerna kan köpas.

Inlägget saknade dock reklammärkning.

Reklamombudsmannen har nu fällt inlägget med motiveringen att det inte uppfyller kravet på reklamidentifiering.

Enligt annonsören Gymgrossisten är Julia Eliasson en av företagets atleter och att inläggen brukar vara reklammärkta.

"Fitnessjulia" säger att inlägget är sponsrat men att det "framgår tydligt i tidigare och efterkommande inlägg" att hon upplyser läsarna om sina reklamsamarbeten, och att det står även i hennes profil.

Men alla sponsrade blogginlägg måste ha en separat reklammärkning, säger reklamombudsmannen och konstaterar att inlägget bryter mot Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Blogginlägget har nu märkts med texten "I samarbete med Gymgrossisten".

Mathias Asplund

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.