Tourn lanserar Youtube-plattformen Nagato

I veckan lanserade Tourn Youtube-plattformen Nagato. Dagens Media har pratat med Johan Nilsson, en av huvudpersonerna bakom projektet. “Jag hoppas att den ska få fler att våga börja med Youtube och ta steget till att tjäna pengar på det".

I somras blev influenceragenturen Tourn godkänt som multichannel-network, MCN, hos Youtube och så fort beskedet kom påbörjades utvecklingen av en ny plattform för youtubers. Bakom projektet stod bland annat Robin Stenman, vd, och Johan Nilsson, head of Nagato.

Vad gjorde ni under uppstartsfasen?

– Så fort vi blev ett MCN i somras började vi förbereda och föra en dialog med Youtube och Google och tog fram en färdig skiss på vad vi ville göra på marknaden. Den svenska multichannel-marknaden är ganska liten och har redan två ledande aktörer, bland annat Splay. Vi har smygit lite med det här och vi har haft en del som har testat den, säger Johan Nilsson.  

Hur har lanseringen gått?

– Vi lanserade Nagato i veckan för blivande youtube-stjärnor och i samband med detta har vi gjort lite reklam i sociala medier riktat mot den svenska marknaden. Det har resulterat i nya ansökningar varje dag och vi är så pass nöjda med resultatet att vi kommer implementera samma marknadskanaler och strategi internationellt nästa vecka.

Hur fungerar Nagato?

– Nagato är gratis och för att bli fullvärdig medlem och få tillgång till alla funktioner i plattformen behöver du koppla ihop din kanal med vårt MCN. Vi kopplar också på betallösning för att sköta det administrativa, så som skatter och registreringar. I exempelvis Sverige har man Paypal för att få betalt från Youtube. Den sortens betalningar kommer skatteverket granska allt mer och för oss är det väldigt viktigt att det går korrekt till. Speciellt när det är många unga användare som tjänar pengar på sina kanaler. Allt i vårt system är byggt på för att det ska skötas så enkelt som möjligt, säger han och fortsätter.

– Man får såklart intäkter, precis som på andra plattformar. Men hos oss samlar man även in poäng genom att klara olika mål. Och då får man belöningar. Vi har lagt in lite game-fication.  Ett exempel skulle kunna vara att göra en video i veckan i fyra veckor och tar man sig an målet och klarar det får man en belöning. Andra mål kan vara att man ska få en viss mängd visningar. Belöningarna kan bestå av olika saker, men exempelvis en ny kamera. Vi har en investeringspott i början för att finansiera belöningarna genom samarbeten med olika bolag. Sedan är tanken att finansieringen kommer sköta sig själv.  Grunden i Nagato är klar och tanken är att skapa en brygga mellan youtubers och annonsörer och låta dem bygga sitt varumärke utan att behöva företag alltför mycket.

Vem riktar sig den här plattformen till?

– Mikro-youtubers och vem som helst som vill börja med Youtube. Vi för också en dialog med större internationella youtubers och kollar vad de också behöver. Just nu finns det en tydlig ram för vad youtube-startare behöver, men vi håller också en dialog med de större profilerna för att tydliggöra vad de också behöver av oss. 

Vad innebär Nagato för marknaden?

– Jag tror att den kommer innebära- och har förhoppningar om att det ska få fler att våga börja med Youtube och ta steget till att tjäna pengar på det. Det krävs väldigt mycket arbete för att bli stor på Youtube. Och det ska vara kul på vägen, så att man inte bara startar en kanal för att tjäna miljoner och sen tröttnar, för det är inte det lättaste.  

Varför behövs en sån här plattform?

– Jag tror kommande generationer kommer bli mer och mer självständiga, det märker vi av redan idag.  De är extremt duktiga på tekniska bitar och googlar sig till allt. Om de vill lära sig klippa videos lär de sig det snabbt. Däremellan behöver man vägledning om vad som är viktigt. Och där kommer vi och Nagato in. 

Vad är nästa generations youtubers?

– Jag tror att Youtube kommer förändras lite och implementera en del av det vi ser idag: unga människor vill ha snabba klipp, snabba swipes och om det inte är intressant efter ett par sekunder så försvinner det i flödet. Kreativiteten som finns löser nästan plattformarna åt dem. Förut behövde man sitta och klippa om man skulle göra en enkel smiley. Numera får du ett snapchat-filter på ansiktet med några klick. Den som kommer med den perfekta plattformen som löser kreativiteten med några få klick, den tror jag kommer bli väldigt förmögen, säger han och fortsätter.

– Youtube tror jag kommer vidareutvecklas och alltid sträva efter att vara det modernaste. Sedan kommer det alltid poppa upp populära appar och av dessa kanske vissa finns kvar en längre tid. Det går i trender.

Vilka utmaningar ser ni?

– Tourn är ett starkt varumärke i Sverige som jobbar med några av Sveriges största influencers och varumärken. På Youtube är vi fortfarande en liten spelare och kommer ta fighten mot bolag som Broadband TV. Där är det en stor utmaning att bygga varumärket som det självklara valet för den nya generationens youtubers: en kanal där du är trygg och får teknisk support och kan utveckla din kanal utan massa mellanhänder.

Vad är era förhoppningar med Nagato?

– Vi har väldigt höga förhoppningar. Både jag och Robin har drömt om Youtube i flera år och vi var extremt exalterade när Tourn blev ett MCN.  Våra förhoppningar att vara bland de världsledande varumärkena inom tio år och då gäller det att vara i framkant. Plattformar går i trender men Youtube är en plattform som växer snabbt, organiskt och som vi tror kommer finnas en lång tid framöver. Det är finns också en trygghet i att Google är ägarna och det är nog ingen plattform de kommer släppa i första taget.

Innan vi avslutar, varför valde ni namnet Nagato?

– Det är japanskt-inspirerat och är egentligen ett förnamn på en av världens kändaste ninjor, Fujibayashi Nagato. Det betyder även för “porten till framgång.” Och det är den porten vi vill vara.

Publicerad 2018-02-07 10.29Uppdaterad 2018-02-07 10.42

Ämnen i artikeln: