Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

The Weeknd bryter med H&M

Artisten The Weeknd bryter allt samarbete med klädjätten H&M och säger att han är chockad över bilden.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 09 Januari 2018, 07:27
Uppdaterad: 09 Januari 2018, 13:35

Ämnen i artikeln:

H M

Foto: Wikimedia Commons

Kritiken mot H&M:s produktbild, där en mörkhyad pojke bär upp en grön huvtröja med texten "Coolest monkey in the jungle", tilltar.

Flera menar att bilden är djupt rasistisk och nu väljer artisten Abel Tesfaye, känd som The Weeknd, att avbryta sitt samarbete med klädkedjan, rapporterar The Variety. The Weeknd och H&M har samarbetat kring sitt varumärke XO sedan 2017.

På Twitter skriver The Weeknd att han är chockad över bilden:

"woke up this morning shocked and embarrassed by this photo. i'm deeply offended and will not be working with @hm anymore..."

Även Ahmir-Khalib Thompson, känd som Questlove har kritiserat bilden och skriver följande på sin Instagram:

“I’m sure the apologies are a coming. And the ads will be pulled. I’m certain there will Be media fixers and whatnot and maybe a grand gesture like a donation to some charity (donations under these circumstances are the corporate version #SomeOfMyBestFriendsAre move if there ever was one) all this tells me about @HM is that the seats in the boardroom lack something…wanna take a guess?”

Sean John Combs, kanske mest känd som P.Diddy, har också uppmärksammat bilden:

 

H&M har gått ut med en offentlig ursäkt för bilden och meddelat att företaget kommer gå igenom sina interna policys för att unvika att samma sak händer igen.

Ämnen i artikeln:

H M

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.